Fortfarande finns chans till sommarjobb i landet

Ebb i kassan, men inget sommarjobb? Ännu är det inte för sent att fixa ett. På Manpower.se finns just nu platsannonser i 18 av 21 län. Arbetsgivare söker bland annat vårdpersonal, kundtjänstmedarbetare, lagerarbetare och försäljare för sommarvikariat.

– Sommarjobbet är ofta en bra väg in på arbetsmarknaden för den som utbildar sig. Dessutom ger det ett tillskott i kassan, säger Mikael Jansson, vd Manpower AB.

I följande 18 län finns det utlysta sommarjobb på Manpower.se: Dalarna, Halland, Jämtland, Jönköpings län, Kalmar län, Kronoberg, Norrbotten, Skåne, Stockholms län, Sörmland, Uppsala län, Värmland, Västerbotten, Västernorrland, Västmanland, Västra Götaland, Örebro län och Östergötland.

Här finns flest sommarjobb:- Stockholms län: 71 platsannonser*
- Skåne län: 43 platsannonser
- Västra Götalands län: 24 platsannonser

Bilaga nedan: Fem tips till dig som vill skaffa sommarjobb

Länk: Sök efter sommarjobb på Manpower.se. Sök på "sommar" för att få upp alla typer av sommarjobb.

Sökningarna på sommarjobb på Manpower.se som anges i texten ovan är genomförda den 16 maj. Antalet jobb kan alltså variera, eftersom platsannonser kan tas bort om ansökningstiden gått ut och andra kan tillkomma. *I en platsannons kan flera tjänster vara utlysta.

För mer information, kontakta gärna:Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

Fem tips till dig som vill skaffa sommarjobb

1. Skriv ett personligt brev. Det personliga brevet ska beskriva dig på ett personligt sätt.Beskriv varför du är intresserad av den aktuella tjänsten. Förklara varför just du är rätt person för jobbet. Låt inte dina fritidsintressen ta för stor plats.

2. Undvik klyschor. Undvik standarduttryck som att du är flexibel, social eller duktig på att hålla många bollar i luften. Det är bättre att berätta på vilket sätt din sociala förmåga hjälper dig att vara serviceinriktad eller att du vet hur du ska prioritera när du har många arbetsuppgifter.

3. Anpassa ditt cv efter tjänsten. Ett cv ska vara en kort och koncis förteckning över vad du gjort tidigare – inte mer än två sidor långt. Om du saknar arbetslivserfarenhet kan du lyfta fram andra erfarenheter. Du har kanske passat någons barn regelbundet eller varit engagerad i någon förening.

4. Less is more. Fall inte för frestelsen att skriva hela ditt cv i versaler eller lägga på färg för att cv:t ska sticka ut. Smaken är olika och ett enkelt men stilrent cv aldrig är fel.  Meningarna är delade om det är bra att skicka med ett foto eller inte. Om du bestämmer dig för att göra det, tänk på att välja en professionell bild.

5. Rensa bort slarvfel. Be någon du någon du litar på att läsa igenom ditt personliga brev och cv för att hitta stavfel och andra slarvigheter. Kontrollera att alla meningar i det personliga brevet inte börjar med ordet jag. Läs gärna texten högt för dig själv för att höra att den flyter på.

På Manpower.se finns fler jobbsökartips.

• jobbtips
  • ungdomsjobb
  • sommarjobb

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.