​Hållbarhet som stöttar globala utvecklingsmål

I dag på FN-dagen släpper ManpowerGroup sin globala hållbarhetsrapport för 2015–2016. Nytt för i år är att ManpowerGroup tydligare kopplar hållbarhetsarbetet till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

– Som företag har vi ett ansvar att bidra till en positiv samhällsutveckling. Därför stöttar vårt hållbarhetsarbete även de globala målen för hållbar utveckling, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

ManpowerGroups globala hållbarhetsarbete omfattar tre fokusområden som tillsammans bidrar till en hållbar arbetsmarknad. Det första är att unga snabbt ska komma ut i arbete efter avslutad utbildning. Det andra handlar om att hjälpa människor bygga upp färdigheter för det moderna arbetslivet så att de är anställningsbara genom hela yrkeslivet. Det tredje fokusområdet handlar om att bidra till jämställda och inkluderande arbetsplatser.

De globala mål ManpowerGroup kopplar hållbarhetsarbetet till är god utbildning för alla (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8) samt minskad ojämlikhet (mål 10).

– Vårt huvudsakliga fokus kommer alltid att ligga på att hjälpa våra kunder och att skapa ett meningsfullt arbetsliv för miljontals människor världen över. Att bidra till en hållbar utveckling på arbetsmarknaden sammanfattar vår kärnverksamhet, säger Lars Forseth.

ManpowerGroup rankades nyligen som ett av världens mest hållbara företag av Dow Jones Sustainability Index, som årligen bedömer företag utifrån en rad faktorer kopplade till ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. ManpowerGroup är det enda företaget inom kategorin professionella tjänster som har kommit med i indexet åtta år i följd.

Här finns hela ManpowerGroups hållbarhetsrapport för 2015–2016. Läs mer om de globala målen för hållbar utveckling här.

Sociala medier
Följ diskussionen om ManpowerGroups hållbarhetsarbete på Twitter under #DoingWellByDoingGood och på @ManpowerGroupSE.

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal kontor och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management.Inom ramen för ManpowerGroupSolutions erbjuder vi skräddarsydda kompetens- och funktionslösningar.Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 200.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.