Jobben på väg tillbaka

Arbetsgivarnas pessimism har nu vänt och sysselsättningen förväntas öka inför fjärde kvartalet. Bland de undersökta branscherna är det den offentliga sektorn och energisektorn som står för de mest optimistiska jobbprognoserna. Anmärkningsvärt är byggbranschens och detaljhandelns uppåtgående sysselsättningstrend efter förra kvartalets bottennotering. I topp bland regionerna ligger Västra Götalands län medan Stockholms arbetsgivare har dämpat jobbförväntningarna. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under mer än 45 år.

Sysselsättnings­trenden för Sverige som helhet är +3 procent, vilket är fem procentenheter högre än förra kvartalet men sex procentenheter lägre än samma tidpunkt förra året.

- Resultatet tyder på ett trendbrott på den svenska arbetsmarknaden. Byggbranschens och parti- och detaljhandelns uppåtgående sysselsättningstrend inför fjärde kvartalet är positiva signaler som vittnar om att arbetsmarknaden är på rätt väg igen, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Sex av tio branscher ökar

Sex av tio undersökta branscher rapporterar uppgångar i sysselsättningstrenden, tre redovisar nedgångar medan en bransch ligger kvar på oförändrad nivå. Det är arbetsgivarna inom den offentliga sektorn som med +8 procent lämnat den mest optimistiska prognosen följt av energisektorn. Samtidigt ökar byggindustrin med nio procentenheter jämfört med de två senaste kvartalens dystra siffror. Transport- och kommunikationsbranschen går fortsatt trögt och lämnar den svagaste jobbprognosen (-10 procent) följt av tillverkningsindustrin (-2 procent); en tangering av förra kvartalets låga resultat.

Uppåt i Västra Götaland

Skillnaderna mellan regionerna har minskat betydligt, och tre av fem regioner ökar sysselsättningsplanerna. Arbetsgivarna i Västra Götalands län förutspår en rejäl uppgång på 15 procentenheter och redovisar landets starkaste jobbprognos (+7 procent). Trots att Stockholm redovisar de näst starkaste jobbplanerna (+2 procent) är det regionens svagaste prognos sedan undersökningen infördes för sex år sedan. Den svagaste jobbprognosen lämnar arbetsgivarna i norra och mellersta Sverige, som dock står för en kraftig uppgång med nio procentenheter, följt av Skåne som rapporter en uppgång med fem procentenheter jämfört med förra kvartalets lägstanotering.

Viss stabilisering på den internationella arbetsmarknaden

Av de 35 länder som ingår i undersökningen rapporteras en positiv sysselsättningstrend från 17 av dem inför den kommande tremånadersperioden. Jämfört med förra året har 31 av 33 länder lämnat svagare sysselsättningstrender, men trots detta finns tecken på att den stabilisering som kunde noteras förra kvartalet håller i sig på den internationella arbetsmarknaden.

I EMEA (Europa, Mellanöstern & Afrika) hyser arbetsgivarna åter igen viss optimism och åtta av 18 länder ökar sina sysselsättningsplaner. Emellertid råder det fortsatt tuffa tider för tillverkningsindustrin för hela regionen, i synnerhet i Tyskland där branschen rapporterar en nedåtgående jobbprognos för sjätte kvartalet i följd. I Asien ökar sysselsättningstrenden eller ligger kvar på oförändrad nivå i samtliga åtta undersökta länder. De amerikanska arbetsgivarnas efterfrågan på arbetskraft är ännu lägre jämfört med förra kvartalet (-4 procent), vilket innebär det lägsta resultatet på över 45 år.

Indien, Brasilien, Colombia, Peru, Kina, Australien, Singapore, Costa Rica, Kanada, Taiwan och Polen har lämnat de starkaste prognoserna globalt medan de svagaste återfinns i Rumänien, Spanien, Irland, Japan och Mexico.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, sex procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (85 procent) förutser en oförändrad sysselsättning.

Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.

hma@manpower.se

På www.manpower.se under Pressrum kan följande laddas ner:

• Rapporten i sin helhet
  • Diagram
  • Bild VD Peter Lundahl

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2010 presenteras den 3 december.

Fakta om Manpower

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4100 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower omsatte 5,4 miljarder kr under 2008.

Om Manpower Arbetsmarknadsbarometer

Manpower Arbetsmarknadsbarometer (Manpower Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i sex år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet, istället för att mäta vad som redan har hänt. Undersökningen baseras på intervjuer med över 72 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 35 länder. I Sverige har 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under mer än 45 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

Sedan drygt två år tillbaka har de svenska resultaten, i likhet med bl a de amerikanska och brittiska resultaten, justerats utifrån säsongsvariationer.

Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.

Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.

Konsekvent: Under mer än 45 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada.

Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från Manpowers kundregister.

Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med över 72 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 35 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner.

• västra götalands län
  • handel