​Kvinnor tror inte på jämställda löner i framtiden

Bara var tredje kvinna i Sverige tror att det är möjligt att komma ifatt männen lönemässigt till år 2030. De svenska männen däremot – samt unga i åldersgruppen 18-29 år – är betydligt mer optimistiska om möjligheterna att uppnå jämställda löner, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

För de flesta svenskar är det självklart att vi bör ha lika lön för män och kvinnor i framtiden, visar undersökningen Manpower Work Life. Men när frågor ställs om detta också är sannolikt, förändras bilden markant. Endast var tredje kvinna i befolkningen, 32 procent, är optimistisk och tror att kvinnorna hunnit ifatt männen lönemässigt om 15 år. Bland de svenska männen däremot svarar betydligt fler, 58 procent, att de tror på lika lön vid den tidpunkten.

-Sverige har fortsatt en i stora delar könssegregerad arbetsmarknad. Precis som många kvinnor i undersökningen med lång arbetslivserfarenhet tror jag inte att jämställda löner kommer av sig självt. Vi måste alla arbeta aktivt och medvetet för att inkludera kvinnor i rekryteringar och vid befordran, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Unga män och kvinnor i åldern 18-29 år är mycket mer optimistiska om jämställda löner än övriga åldersgrupper. Hela 61 procent tror på den utvecklingen till 2030.

-Det är hoppfullt och bra att unga människor tror på jämställda löner. De är med och ställer kraven, både som anställda och som de som rekryterar i framtiden, säger Lars Forseth.

Fakta från ManpowerGroups nya Work Life-undersökning om framtidens arbetsliv:

• 95 procent av kvinnorna och 90 procent av männen anser att det är önskvärt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 45 procent i befolkningen i stort tror att det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 32 procent av kvinnorna tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 58 procent av männen tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 61 procent i åldersgruppen 18-29 år tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 4 266 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Läs mer om undersökningen här.

Läs också ManpowerGroups rapport 7 steg till ett mer jämlikt företag med konkreta råd om ett jämställt arbetsliv.

För mer information, kontakta gärna:
    Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

• lika lön
    • jämställdhet
    • sysselsättning
    • arbetskraft
    • worklife

Om ManpowerGroupManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.