Ester Félez Viñas är årets mottagare av stipendiet Marginalen Bank Master Award in Banking and Finance

Ester Félez Viñas utsågs till årets stipendiat och mottagare av utmärkelsen ”Marginalen
Bank Master Award in Banking and Finance”.  Ester tilldelas stipendiet för goda betyg och
uppsatsen ”Characterization of Price Impact Dynamics in a Limit Order Book”

Det nyinstiftade stipendiet delas årligen ut av Marginalen Bank till den främsta avgångsstudenten vid Stockholms Universitets Masterprogram inom Banking and Finance.

Ester har i sin uppsats ”Characterization of Price Impact Dynamics in a Limit Order Book” analyserat djupet och bredden i likviditeten i orderdriven börshandel och samvariationen i likviditet mellan olika aktier på samma börs. Uppsatsen är unik i sin analys av den svenska marknaden genom att den baseras på färska data från en orderdriven mindre börs.

Uppsatsen baseras på omfattande statistiska underlag från Nasdaq OMX Stockholm Exchange. De assymetrier som Ester identifierar kan utgöra väsentliga underlag för investerares tradingstrategier och riskbedömningar.

-  Det är en stor ära för mig att mitt arbete och min uppsats uppmärksammas av svenska finansföretag. Det är viktigt att det arbete och de studier som bedrivs på universitet och högskolor både uppmärksammas och även får inflytande på finansbranschen, säger Ester Félez Viñas.

Priset delades ut av Bertil Johanson, styrelseordförande i Marginalen Bank.

-  Vi behöver unga människor som med färska kunskaper, nya idéer och initiativkraft kan vara med och forma morgondagens finansiella tjänster och företag. Ester är en av dessa personer som har visat att hon både har initiativkraft och förmåga att bli en framtida kraft inom finansbranschen, säger Bertil Johanson, styrelseordförande i Marginalen Bank.

Utöver en penningsumma kommer Ester som att erbjudas ett mentorskap inom Marginalen
Bank där hon får träffa olika personer inom företaget.

• marginalen bank
  • stockholms universitet
  • aktier
  • börs
  • uppsats

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. I Marginalenkoncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 650 medarbetare i
Stockholm, Göteborg, Borås, Sundsvall, Söderhamn och Umeå samt i Lettland och Litauen. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB.