Kommentar till Högsta Förvaltningsdomstolens beslut

Idag har Högsta Förvaltningsdomstolen meddelat att man inte beviljar prövningstillstånd för Marginalen Bank avseende Finansinspektionens varning och sanktionsavgift från 2011. Beslutet får inga konsekvenser för bankens finansiella ställning eller arbetssätt. Detta beror på att bankens ägarbolag garanterat kostnaden på 20 Mkr för sanktionsavgiften och att banken redan 2011 anpassade sina rutiner till FI:s regeltolkning.

I ett beslut från 2011 kritiserade FI bankens formella hantering av lån mellan koncernbolag. Marginalen Bank överklagade beslutet, då banken ansåg att lagstiftningen är oklar inom området och banken följt den praxis som fastställts av Bankföreningen. I Kammarrätten sänktes sanktionsavgiften till sammanlagt 20 Mkr medan varningen bestod. Kammarrättens dom vinner laga kraft genom dagens beslut från Högsta Förvaltningsdomstolen.

- Marginalen Bank hade sett fram mot att få en principiell prövning av FI:s beslut. Bankens rutiner följde Bankföreningens etablerade vägledning från 2005 eftersom övrig lagstiftning inom området var oklar, säger Bertil Johanson, tillförordnad VD i Marginalen Bank.

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. I Marginalenkoncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen Bank har cirka 350 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Söderhamn och Sundsvall. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB och har systerbolag i Lettland och Litauen. I Marginalenkoncernen arbetar cirka 650 medarbetare. Marginalen Bank står under Finansinspektionens tillsyn och omfattas av insättningsgarantin.