Kommuniké från årsstämma i Marginalen Bank 2015

Marginalen Bank hade årsstämma 29 april 2015 i Stockholm för verksamhetsåret 2014. Följande beslut fattades:

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkning i Marginalen Bank samt beviljade ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören för räkenskapsåret 2014.

Årsstämman beslutade om omval för styrelseledamöterna: Bertil Johanson, Anders Folkvard, Anders Fosselius, Ewa Glennow, Peter Lönnquist. Till ny styrelseledamot utsågs Hans Lingkvist. Bertil Johanson omvaldes till styrelseordförande. Gerth Svensson och Robert Charpentier hade avsagt sig omval till styrelsen.

Årsstämman beslutade att styrelsearvode skall utgå med 600 000 kronor till styrelseordföranden och med 300 000 kronor till var och en av de stämmovalda styrelseledamöterna. För utskottsarbete mm utgår 300 000 kronor i arvode till ordföranden i Revisions- Risk- och Compliancekommittén och 200 000 kronor till övriga styrelseledamöter.

Catarina Ericsson, PwC, omvaldes som revisor.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 29 april 2015 kl. 10.50

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. I Marginalenkoncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 600 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Borås, Sundsvall, Söderhamn och Umeå samt i Lettland och Litauen. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB.