Marginalen blir bank

Marginalen får sin ansökan om bankoktroj beviljad av Finansinspektionen och blir därmed bank. Satsningen är ännu i ett tidigt skede, men man kommer initialt att satsa på att skapa tjänster för små och medelstora företag, som ett komplement till Marginalens befintliga utbud mot företag och privatpersoner.

- Givetvis är det mycket glädjande att vi uppfyller de mycket strikta krav som Finansinspektionen ställer på företag som vill bedriva bankverksamhet. Vi har nu den viktigaste grundförutsättningen klar för att börja bygga en bank som vänder sig till företag och som kan komplettera Bank2s bankverksamhet mot privatpersoner, säger Ewa Glennow, VD på Marginalen.

Marginalen Bank Bankaktiebolag blir det nya namnet och det ersätter det nuvarande kreditmarknadsbolaget Finans AB Marginalen. I nästa steg kommer verksamheterna i Marginalen Bank och Bank2 att samordnas genom en fusion. Detta för att förenkla administrationen samtidigt som man fortsatt arbetar vidare med båda varumärkena Marginalen och Bank2.

- Vi blir nu en mer heltäckande partner för våra kunder. Som småföretagare kan man komma till oss och få hjälp med allt från juridik, HR, ekonomiadministration till inkasso och banktjänster. Bredden gör oss starka och ger oss en bättre överblick över kundernas affärsverksamhet och behov, säger Ewa Glennow.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Karlström, informationschef Marginalen, 08-412 65 15, 070-735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se

Ewa Glennow, VD Marginalen, 08-412 65 00, 070-657 26 85, ewa.glennow@marginalen.se

www.marginalen.se                 www.bank2.se

Marginalen erbjuder företag och privatpersoner tjänster inom bank, ekonomiadministration, juridik, HR och inkasso. Affärsidén är att frigöra tid och kompetens hos företag, privatpersoner, organisationer och myndigheter. Marginalen grundades 1979 och har 220 medarbetare i Stockholm, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. Omsättningen 2009 uppgick till 194 mkr och den totala utlåningen till 2,23 mdr. I juni 2008 förvärvade Marginalen Bank2 som erbjuder Internetbank samt in- och utlåning. I april 2010 förvärvades Citibanks svenska konsumentbank med 60 000 nya kortkunder och 70 000 nya lånekunder.