Mobilen ersätter bankdosan

Marginalen Bank lanserar nu en säker och enkel inloggning till internetbanken via mobilen. Inga säkerhetsprogram, bankdosor eller e-leg behövs, det räcker med att ladda ner inloggningsapplikationen i mobilen. Inloggningen kan ske från vilken dator som helst.

Applikationen går att använda i de flesta telefoner på marknaden och är inte begränsade till Android och Iphone. Lösningen levereras av Accumulate och baseras på företagets mobila säkerhetsplattform Mobile Everywhere (ME). Vid inloggning slipper användaren uppge personnummer, vilket många inte vill göra på främmande datorer. En annan säkerhetsmässig fördel är att när sim-kortet spärras så fungerar inte längre tjänsten.

Så här går det till att logga in på Marginalens internetbank;

• Starta applikationen (app) i mobilen
  • Välj logga in, en kod syns i mobilen
  • Skriv in koden i inloggningsrutan på internetbanken i din dator, tryck enter
  • Verifiera genom att slå in din personliga pinkod i mobilen

-     Mobilinloggning är ett viktigt steg mot att kunna erbjuda våra kunder flera mobila tjänster, säger Lars Francke, affärsutvecklingschef på Marginalen Bank.

Marginalen erbjuder flera olika sätt att logga in på internetbanken. Mobilverifiering fungerar med de flesta mobiler som Android, Blackberry, iPhone, Java och Symbian. Inom kort kommer mobilinloggningen även att fungera för Windows Phone.

Marginalen Bank är en ny bank på den svenska marknaden som erbjuder bland annat privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster. Banken, som ingår i Marginalen Group (koncernen), bildades i augusti 2010 genom att Finans AB Marginalen gick samman med systerbolaget Bank2 (förvärvades 2008) och delar av Citibanks svenska konsumentbank som förvärvades under 2010. I Marginalen Group ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 350 medarbetare i Stockholm, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Åre och Söderhamn samt i Nederländerna, Lettland och Litauen. För mer information om företaget se www.marginalen.se.

För ytterligare information kontakta:

Anders Karlström, informationschef Marginalen Bank, +46707353677 anders.karlstrom@marginalen.se