Ny chef till Marginalen Bank Företag

Hans Hammar börjar som ny chef på Marginalen Bank företag och kommer att arbeta med att utveckla finansiella tjänster mot i första hand små- och medelstora företag. Hans har lång erfarenhet från Finansbranschen med bland annat 10 års erfarenhet från Handelsbanken där han arbetade som aktiemäklare samt kundansvarig och företagsmarknadschef i Stockholm City. Hans har även varit VD för Skandinaviens största dentalbolag och avvecklat Kaupthing Banks företagsportfölj i Sverige

Marginalen erbjuder olika typer av finansieringslösningar som lån, leasing och fakturafinansiering. Bland produkterna finns även några av marknaden mest konkurrenskraftiga företags- och sparkonton. Den primära målgruppen är mindre och medelstora företag med upp till 250 anställda.

- Marginalen har gjort den resa som många av våra företagskunder är mitt uppe i. Vi startade som ett litet företag, tog oss vidare till att bli ett medelstort företag och har nu etablerat oss som större företag. Vi känner med andra ord till företagarnas vardag och vet att ett av de största problemen är tillgång till finansiering. Det är här vi kommer in med lyhördhet och flexibla lösningar som passar olika stadier i företagens livscykel, säger Hans Hammar.

Utöver banktjänster erbjuder Marginalen företag hjälp med ekonomiadministration, juridik, inkasso och HR-frågor. Marginalen Bank genomförde en undersökning i våras bland 500 småföretagare. Den visar att det finns ett stort behov av avlastning. Hälften upplever att administrationen hindrar tillväxten och småföretagaren lägger i snitt en arbetsdag i veckan på administration.

-  Vi är en liten bank men erbjuder fler tjänster än många av de större, vilket är en klar fördel för våra kunder. Som företagare saknar man ofta en partner som har en helhetssyn över ens behov och som verkligen kan avlasta verksamheten. Framöver kommer vi att satsa på att utveckla och samordna vårt breda företagserbjudande digitalt, säger Hans Hammar.

Marginalen Bank erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster. Banken, som ingår i Marginalenkoncernen, bildades i augusti 2010 genom att Finans AB Marginalen gick samman med systerbolaget Bank2 och delar av Citibanks svenska konsumentbank. Under 2011 förvärvades rörelserna i FinFack och Caplease. I Marginalen Group ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen grundades ursprungligen 1979 och har cirka 550 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Borås, Gävle, Kalix, Hudiksvall, Härnösand, Umeå, Åre och Söderhamn samt i Lettland och Litauen.  www.marginalen.se