5 smarta sätt att driva mer trafik till din hemsida

Hur gör man egentligen för att bli synlig på nätet och driva trafik till sin hemsida? Här harvisamlat5smartatipspåhurduhjälperdinakunderatthittadigochdittinnehåll.

Relevantanyckelord

Ta dig tid att undersöka vilka sökord som är viktiga för publiken du vill locka till din sida, och var noga medatt använda dem både i dina rubriker och i brödtexten. Det är en god idé att dela in din sida i olikaavdelningar utifrån tema och innehåll. Dels är det bra ur SEO-perspektiv, dels gör det din sidaanvändarvänlig och lättnavigerad när besökaren väl hittat dit.

Jobba på din lista

Lägg energi på att redan från början bygga upp en lista av mailadresser och använd den sedan på ett smartsätt! Det gäller att skapa ett nyhetsbrev som är relevant och intressant för dina olika målgrupper och attskicka ut det regelbundet. På Markenvard arbetar vi bland annat med Hubspot:s plattform för MarketingAutomation, för att automatisera och optimera kommunikationen till varje enskild kund.

Var strategisk i sociala medier

Arbeta långsiktigt och strategiskt med dina sociala kanaler. Din verksamhet avgör vilka plattformar sompassar bäst för just dig - en inredningsbloggare har nytta av Instagram, medan en affärsjurist har mer atthämta på Linkedin. Åter andra branscher fungera bäst på Twitter, Facebook eller Pinterest. Ta reda på vardin målgrupp trivs bäst finns och se till att du finns där.

Delta i samtalet

Att vara aktiv i sociala medier kan vara ett effektiv sätt att marknadsföra sig även via andras plattformaroch flöden. Genom att kommentera och delta i diskussioner på till exempel Linkedin blir du synlig för rättpersoner - se bara till att din hemsideadress är väl synlig i din profil. Kommentera dock bara om duverkligen har något värdefull att tillföra, annars riskerar du att dina inlägg uppfattas som spam.

Byt annonsyta med någon som kompletterar ditt erbjudande

Säljer du skridskor? Kanske kan du byta annonsplats med en isbana eller någon som säljer hockeypuckar?Leta upp aktörer i närliggande branscher som inte konkurrerar med dig, så kanske ni kan göra ett byte sombåda vinner på.

• digital marknadsföring

Albin Wärnelöv