Att locka en ny kundkrets med digital marknadsföring.

Relationen mellan ett varumärke och kund är digital vare sig ditt företag har bestämt sig för att finnas i mediakanelen eller ej så är det stor chans att varumärket syns. Många företag startar idag en social kanal för att ”skydda varumärket men vi tar tag i det senare” och lägger ingen energi eller prioritet på den digital marknadsföringen. Trots att mediabranschen kanske anser att FaceBook, Twitter, Instagram osv. inom en snar framtid kan vara urvattnat och forskare spår att FaceBook kommer att tappa hela 80 % av sina användare efter en jämförelse mellan medlemsutvecklingen inom sociala medier och sjukdomsepidemier. Vad man än tror så kommer någon typ av kanal att utvecklas vidare, det kan vi med säkerhet säga idag.

En digital marknadsföringsstrategi
För att hitta din nya kundkrets ska en strategi och genomtänkt idé genomsyra kanalerna men det viktigast är att processen kommer igång och därefter formas oftast din strategi. Personligen gillar jag strategiarbetet men var är den egentliga utmaningen? I genomförandet såklart – så se till att få en strategi för hanteringen på plats. Du ska även lägga energi på att hitta den bästa plattformen och en resurs som kan validera ditt arbete. Plattformen ska få dig produktiv och inspirera till fortsatt arbete.

Det är förvånansvärt få reklambyråer som arbetar med en plattform för digital kommunikation åt sina kunderna. När det kommer till plattform så anser vi att ni ska fokusera på en som även har ett inspirerande och utbildande material.

Vi har själva inlett ett samarbete med Hubspot. Det är en relation där vi får utbyte av en stor aktör på amerikanska marknaden med trender och massor av intressant information. Vi har även en egen kontaktperson som ser till att vi håller en kontinuitet i arbetet och hjälper oss med diverse verktyg.

Vi valde HubSpot
HubSpot är en inbound marketing mjukvaruplattform som hjälper företag att locka besökare, konvertera leads, genomföra ett köpbeslut för att sedan bli ambassadör för varumärket.

Kortfattat så är det ett verktyg du använder för att styra ditt innehåll mot de olika kanaler som finns idag. Du får en analys och massor av nyttiga funktioner som övervakning av sociala trender, bransch och varumärket. Det bästa är att du kan samla på dig leads till försäljningsavdelningen, vilket bygger broarna vi saknat mellan marknadsföring och försäljning. Det är konkret mätbart!

Hur hjälper detta dig?
Du kan hitta nya kunder om du blir extremt sökbar. Plattformen kan bli mycket kraftfull om du kontinuerligt tänker på digitala kanaler så snart du ska nå ut med ett nytt budskap. Du ska bli sökbar i alla de medier som ditt erbjudande kan förknippas med.

Ladda ner vårt info pack där vi beskriver de 6 fundamentala stegen för en optimal marknadsstrategi.

• Media, kommunikation

• hubspot