Inbound marketing – trender för 2017

Hårt driven av teknisk utveckling, ritas landskapet för modern inbound marketing om i en rasande fart. Det som gällde i går är inte längre aktuellt och det som är hett nästa vecka visste ingen om i dag. Det gäller att vara öppen för nya scenarion för att hitta den bästa och mest effektiva vägen fram i konkurrensen om de hett eftertraktade kunderna. Vi har spanat i vår kristallkula för att gräva fram några av marknadsföringens trender för 2017. Här nedan följer några exempel:

1. Live media: Efter att ha bubblat under 2016 spår vi en kraftig ökning av marknadsföring i videoformat under 2017. Redan förra året kollade vi på sammanlagt 110 år av live video content på Facebook Live. Instagram, Twitter, Periscope och Snapchat är andra populära plattformar för live video content och marketing.

2. Messaging apps: Användbarheten gör att messenger-funktioner som Facebook messenger eller WhatsApp kommer att ta en allt större del i vår kundkommunikation. Trycket ökar på utökad personalisering och återkoppling i realtid.

3. E-handel via sociala medier: Majoriteten av konsumenter följer varumärken i sociala medier för att hålla sig uppdaterade kring produkter och aktuella erbjudanden. Hela 31% gör det i direkt syfte att köpa, enligt en undersökning från Aimia. Säkra att du fyller dina sociala medier med interaktionsdrivande innehåll. Kombinera konkreta erbjudanden med trender, inspiration och idéer.

4. Öka budgeten för mobil marketing: 2017 kommer att se ett ökat användande av mobila sociala plattformar som säljverktyg. Facebook, Snapchat, Instagram och Twitter är några av de mest tongivande exemplen där algoritmer och funktionalitet utvecklas för att bättre och bättre kunna fånga in kunder och generera försäljning.

5. Flyktigt innehåll: Snapchat startade trenden och nu använder vi allt mer av kortlivat, oregisserat snabbt och kampanjartat innehåll i vår marketing. Det är ett utmärkt sätt att porträttera sitt varumärke genom att visa ofiltrerat men intressnant innehåll, skapa eller förstärka en känsla och fördjupa en kundrelation genom korta snabba specialerbjudanden.

• inbound marketing
  • kommunikation