Show Up Fashion Award växer med nya samarbetspartnern Bea Åkerlunds WHOYOUARE.

Show Up Fashion Award är en nationell tävling som arrangerats av Marketplace Borås sedan 2010 och hjälper lovande modeentreprenörer/designers att komma igång med karriären och etablera sitt varumärke på marknaden.

WHOYOUARE, som grundades 2013 av Bea Åkerlund med flera, har målet att genom plattformen WHOYOUARE koppla samman framstående designers och kreatörer med stylister, creative directors och slutkonsumenter. Man driver också ett show-room, The Residency@ WHOYOUARE, i hjärtat av Hollywood som blivit en succé bland artister, skådespelare och stylister. Alla varumärken och designers som är representerade på WHOYOUARE är handplockade av Bea Åkerlunds team.

Superstylisten och designern Bea Åkerlund är stjärnornas egna favoritstylist och arbetar till vardags med bland annat Madonna och Lady Gaga.

”-En av mina passioner i livet är att hjälpa nya designers och att stödja dem på det sätt jag kan, säger Bea Åkerlund. ”-Show Up Fashion Award har genom åren lyft fram intressanta och duktiga designers och att få vara med och erbjuda dem möjligheten att nå ut internationellt, genom WHOYOUARE, känns fantastiskt.

Det nya avtalet innebär att vinnaren av Show Up Fashion Award får möjlighet att under 6 månader ställa ut och sälja sin kollektion på The Residency@WHOYOUARE i Hollywood, Los Angeles. Vinnaren exponeras även stort på den digitala plattformen WHOYOUARE.COM.

”- Vi är otroligt stolta över att kunna presentera samarbetet med WHOYOUARE och Bea Åkerlund, säger Nanette Espinasse VD för Marketplace Borås. ”- Tävlingen kan inte få en bättre ambassadör än Bea och samarbetet ligger helt i linje med ambitionen vi har med Show Up Fashion Award.

I och med samarbetet med WHOYOUARE ökar värdet av priset till ca 500 000 kr och Show Up Fashion Award befäster därmed sin position som det största entreprenörspriset inom mode i Sverige.

Juryn som har det slutgiltiga beslutet för att kora årets vinnare består av:

Margareta van den Bosch: H&M

Lars Wallin: LARS WALLIN

Marcus Larsson: LJUNG

Rossana Mariano: RMPR

Gesica Tawakolli Gunmalm: MODEINK

Minna Engström Heino: NORDISK DESIGNSKOLA

Per-Olof Hygren: SPARBANKSSTIFTELSEN SJUHÄRAD

Nanette Espinasse: MARKETPLACE BORÅS

Tidigare vinnare av Show Up Fashion Award

2010: KATARINA ZABLOCKI

Juryns motivering: ”En designer som har konsten att se och bli inspirerad av detaljerna och tillfälligheterna. Tar vara på ett materials egenskaper, matchar säkert och med oväntade inslag. Satsade allt på ett starkt kort och med stor självkänsla. Tog hem hela spelet.”

2011: ELIN ENGSTRÖM – ELIN ENG

Juryns motivering: ”Vinnaren har i ett framtida helhetstänk förenat humor, stark attityd och symbolik i sin kreation. Och på ett okonventionellt sätt vågat gå över gränser. Magin i spelet mellan manligt och kvinnligt har resulterat en fantasifull feminin, hoppfull look. Vi hoppas priset kan vara en uppmuntran till det nystartade företaget Elin Eng.”

2012: CAROLINA RÖNNBERG - WILHJA

Juryns motivering: ”En kollektion med stor konstnärlig kreativitet, och med stor potential för att utvecklas till ett starkt individuellt eftertraktat varumärke med internationell potential. Vinnaren inspirerande en enig jury och stärker passionen för kläder och mode genom sin drivna designarbete.”

2013: NICOLAS OLIVIER RICHARD - NOR AUTONOM

Juryns motivering: ”Med genuin kunskap och kärlek till material och produkt har denna designer skapat en kollektion som har stora möjligheter till internationell framgång. Modernt, tidslöst och nytänkande! ”

2014: ALINA BENDIKOVA – ARETHÉ STOCKHOLM

Juryns motivering: "Idé och vision i stark kombination med affärsmässighet och säljfokus. Redo för take off. "