Pressmeddelande -

RealStars, Caroline af Ugglas och Marknadscheferna samarbetar för att engagera företag för att stoppa slaveriet i Europa.

Marknadscheferna inspirerar företag mot trafficking

Nätverket Marknadscheferna har genom samarbetet fört samman flera företag att sponsra  CSR-projektet 2013 där konst av Caroline af Ugglas kommer att säljas till förmån för arbetet mot trafficking.

-  I samtal med Realstars blev uppenbart att frågan om trafficking sällan uppmärksammas i företagssammahang. Jag tror att det finns mycket engagemang och vi vill att företag ska bry sig om de här frågorna, säger PeO som menar att det inte bara är en fråga för myndigheter och ideella organisationer.

Kampanjen har två syften. Den ena delen är att sälja en tavla av Caroline af Ugglas som tryckts upp i en begränsad upplaga och säljs till förmån för arbetet mot trafficking i Europa. Det andra delen är att ge kunskap om trafficking och hur företag kan förebygga och ta ansvar genom att ha etiska riktlinjer som stöd för personalen och att ta ett samhällsansvar  i frågan.

- Kampanjen ger möjlighet för företag att öka kunskapen och att få verktyg att bidra och förebygga, säger Malin Roux, grundare av Realstars.

- Jag stödjer många saker. Jag tycker man har som plikt att göra det om man kan, att stödja människor som har det svårt och far illa. Det här är ett behjärtansvärt ändamål. Och förhoppningsvis (finns det fler som känner som jag) och gillar tavlan, köper den och därigenom stöder arbetet mot trafficking, säger Caroline af Ugglas

Förändringar är möjliga om insatser sker i både s k rekryteringsländer och i länder där sexslaveriet sker. Sverige tog på 1990-talet stora steg framåt i och med införandet av sexköpslagen. Prostitution och människohandel sker över gränserna och Realstars har en viktig roll som svensk organisation som har fokus på att minska efterfrågan.  I många länder är det svenska synsätt nytt och informationsarbete är centralt. Flera länder präglas av ökad prostitution och trafficking som följd. Realstars arbetar för lagskärpningar på EU nivå.

För ytterligare information:

Se http://marknadscheferna.hemsida24.se/csr-2013-15370843

PeO Axelsson, tel. 0705 - 40 14 12, e-post: peo@marknadscheferna.se

Se www.realstars.eu/csr

www.realstars.eu eller kontakta Malin Roux, tel:  070-747 41 87, e-post: malin@realstars.eu

RealStars är en ideell organisation med syfte att verka för en bättre värld fri från sex trafficking. RealStars arbetar nationellt och inom EU genom kampanjer och opinionsbildning. RealStars verkar för ett socialt hållbart samhälle och baserar sitt arbete på FN:s barnkonvention och den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna.

• caroline af ugglas
  • konst
  • marknadscheferna
  • nätverket marknadscheferna
  • csr
  • csr-projekt
  • realstars

Marknadscheferna Norden AB är ett nätverk för marknadschefer/ marknadsansvariga. Vi utbyter erfarenheter, kontakter, hittar samarbeten och ses då och då på sta'n. Medlemskapet är kostnadsfritt. Medlem blir du via våra lokala Facebookgrupper. Du måste alltså vara medlem på Facebook för att kunna vara med. Alla inbjudningar och events läggs bara upp i Facebookgruppen. Nätverket grundades i Göteborg 2009 och har idag över 1 900 medlemmar i Göteborg/Västsverige, Malmö/Sydsverige samt Stockholm.