Konkurrens på lika villkor.

Alldeles nyligen genomförde MiG, Marknadsföreningen i Göteborg en heldag, Konvent Framtid.

Fyra, enligt mig helt suveräna föreläsare, Jörgen Oom, Daniel Salzer, Linus Malmberg och Anna Dyhre talade från sina olika perspektiv om förändring och utveckling.

Intressant var att två företeelser/namn förekom i samtliga föreläsningar, Kamprad och fackförening. Den ena tolkas som oerhört kundorienterad och kreativ den andre beskriver en svunnen tid utan förändringsbenägenhet .

I dag har företagen en annan roll i relation till sina anställda och kunder än tidigare. Om företagets kund och personalpolitik är osund är man chanslös i konkurrens med andra företag som erbjuder likartade tjänster/produkter och snarlika befattningar.

En annan viktig konkurrensfördel är företagets sociala ansvarstagande och hur det kommuniceras. Totalt skadar det inte om företagsledare tänker igenom företagets mening lite då och då.

Vem saknar ditt företag om det inte längre finns?

Kreativitet som tillväxtfaktor är en annan konkurrensfaktor som är betydelsefull för företagets utveckling. Kreativitet tenderar dess värre att bli urvattnad om man inte vågar ta ut svängarna. En kreativ tes behöver inte nödvändigtvis gillas av alla, tvärtom gärna vara obekväm och inte allför tillrättalagd och välkammad.

Partnerskap är en annan faktor som är betydelsefull för att utvecklas. Kunder, leverantörer, konkurrenter, ambassadörer, alla kan de bistå med kunskap och därmed utveckling. Men ingenting är som bekant gratis, för att få måste man ge och då gäller det att kvalificera sig först.

Att vara generös med hög etik är en god grund för bra affärer i en ny värld där konsumenten är med och påverkar alltmer vad hon vill ha och dessutom ställer krav på företagets sätt att möta omvärlden.

Ingen är felfri men det lönar sig att jobba på det, eller hur?

I MiG, Marknadsförenignen i Göteborg är vi definitivt inte felfria, vi har gjort stora förändringar i verksamheten som fallit väl ut i de flesta fall. Men tro inte att vi sitter nöjda, vi kommer ständigt fortsätta vårt förbättringsarbete där dina åsikter och kunskap är guld värda.

Vi välkomnar nya medlemmar med glädje, till nytta för dig och ditt företag.

Kristina Cohn Linde

Vd, Marknadsföreningen i Göteborg

• Göteborg

MiG, Marknadsföreningen i Göteborg är din väg till kontakter, nya kunskaper och större framgång. På seminarier, frukostar och luncher får du bättre koll på åt vilket håll vindarna rör sig inom marknadsföring och näringslivet i Göteborg.

Våra träffar är mycket träffande.

Se vårt programutbud på www.mig.se så kanske kan vi locka dig att bli medlem i MiG till nytta och nöje för dig och ditt företag.

Kristina Cohn Linde

Presskontakt VD Strategiskt utvecklingsansvar med mycket operativt arbete.......... 0703-422 195