Sociala medier, nyttig lärdom för alla!

24 april - Marknadsföringens Dag

Sociala medier - "alla" pratar om det, många är vi som lyssnat och läst om fenomenet, kanske också känt aningen ångest vid tanken på att inte vara tillräckligt uppdaterad och rädd att missa något stort.

Ett någorlunda färskt exempel är valkampanjen i USA där ingen ställer sig frågande till vem som vann slaget om det digitala nätverket, Barack Obama eller John Mc Cain.
Samtidigt som Barack Obama reste land och rike runt och fysiskt besökte sina potentiella väljare, kommunicerade han rikligt med resten av jordens befolkning på nätet genom bl.a. Facebook, YouTube och div. spelsajter.

Självklart fyller de traditionella medierna fortfarande en viktig funktion för marknadsföring men dialogen, människor emellan, den lär nog huvudsakligen föras på nätet.
Betydelsen av ett starkt varumärke är lika viktig som alltid, det gäller bara att utnyttja traditionella och nya medier i en sanslöst bra mix.

Aktiva marknadsförare har plötsligt fått ett ypperligt tillfälle att föra en dialog med sina befintliga och potentiella kunder och lyssna på vad som förväntas av dem och ge svar på frågor och ev. missnöjesyttringar.
Och vi, konsumenter har plötsligt makten att påverka vad vi vill ha, hur, när och till och med till vilket pris. När dialogen är som hetast på nätet då gäller det att hänga med i diskussionerna.

Frågan är då vad man gör om man inte känner sig fullärd i ämnet. Helt plötsligt har jag noterat att i stort sett varenda konsult inom PR och marknadsföring är just den som har bästa kunskapen om sociala medier och således din räddare i nöden. Följande länk kan vara en god början, 25 frågor för att "kolla upp" konsultens kunskap sammanställd av The Buzz finns att hitta på PR-byrån JMW:s hemsida: http://www.jmw.se/2009/01/06/befriad-zon-kan-konsulten-sociala-medier/

Ett annat tips är att gå på seminarier, lyssna och lär, gå in på nätet, läs bloggar, titta på bra/dåliga exempel och starta din egen sociala verksamhet på nätet.
Är du som jag, född rejält tidigare än 1980 är mitt bästa knep: skapa bra bundsförvanter. Mattias på Aveny Production har lärt mig värdet av YouTube och att kommunicera genom rörlig bild/ljud. Fredrik på Miami Guerilla Agency gör sitt bästa för att introducera MiG i för oss nya kanaler som bl.a. Twitter. Inom kort ska vi också introducera en tvåvägs kommunikation på MiG:s hemsida, det har Daniel på Westbahr lovat att hjälpa oss med.

Alltså, utan samverkan, ingen utveckling.

Förutom det seminarium MiG anordnade i januari om sociala medier kan du lägga in i din almanacka, 24 april - Marknadsföringens Dag. En dag med minimässa och föreläsningar som i huvudsak kommer att handla om sociala medier.

Välkommen, till en händelserik dag på Svenska Mässan den 24 april!

Med hopp om en händelserik vår

Vd, Marknadsföreningen i Göteborg

• miami