Dentalbranschens utmaningar och Piqqers lösning

Klinikerna

Uppskattningsvis så lägger en klinik ca 2-3h per vecka i olika jämförelser.

Inte sällan så sitter man med 3–4 webbshoppar öppna samtidigt och jämför.

1-2h läggs på inkommande kalla säljsamtal och spontana säljbesök per vecka hos många kliniker. Detta är självklart varken lönsamt eller effektivt. Varför inte använda denna tid till t.ex. tandblekning istället?

Vanligt är att man som klinik använder sig utav 4–5 olika återförsäljare för att fylla sitt totala inköpsbehov. Fördelningen kan många gånger vara 60%, 20%, 10%, 5%, 5%.

Fördelen med Piqqer är att du som klinik kan fortsätta att handla från olika ÅF, men du gör det vid samma tillfälle och behöver inte gå in i respektive webbshop.

Det betyder att en varukorg vid ett tillfälle kan innehålla obegränsat antal ÅF och produkter.

Fönstershoppa eller handla olika produkter från olika återförsäljare. Du bestämmer själv.

Du skapar lätt din egen favoritlista med de återförsäljare och produkter som är återkommande köp.

Med en modern köpupplevelse handlar du utan krångel med tidskrävande samtal eller långa mail. Välj dina produkter så sköter vi resten.

Problemen idag:

• Spretigt inköpsmönster. Många kliniker lägger i snitt 2-3h per vecka i jämförelse i diverse webshoppar.
  • Onödig tidsåtgång till oplanerade besök eller telefonsamtal från säljare.
  • Avsaknad av transparens
  • Komplicerade och svåruppnåeliga bonus & rabattupplägg

Piqqers lösning:

• Större utbud av produkter och tjänster.
  • Smartare investeringar, baserade på jämförelse och betyg på produkt/återförsäljare från kollegor.
  • Tid och pengar sparas och möjliggör att fokusera på kärnverksamheten – patienterna.
  • Strukturerade inköp utan några avbrott eller integritetsintrång.
  • 24/7 tillgänglighet för shopping eller att bara kolla in de senaste innovativa produkterna på marknaden.

Återförsäljarna

Som återförsäljare idag, är det viktigt att man kan lyfta sina fördelar gentemot kund, och få chansen att presentera hela sin lösning. Tiden är förbi då priset är den avgörande faktorn, utan idag är det hela leveransen och upplevelsen som räknas, både på kort och lång sikt.

På Piqqer får man dessutom tillgång till en större del av marknaden än vad man normalt bearbetar.

Tillverkarna

Som tillverkarare så får man en mycket bättre kontroll på den egna marknadsstrategin och säkerställer att ni alltid är ett valbart alternativ gentemot era konkurrenter,

Ett annat problem som man löser med Piqqer, är att inte bli bortprioriterad p.g.a. andra varumärken eller att man tillhör en mindre intressant varugrupp.

Det betyder att klinikerna i vissa fall får en helt ny bild av varumärket och kan därmed skapa en efterfrågan som inte tidigare fanns. Ett exempel på detta är ett mycket starkt varumärke i branschen, som med Piqqer nu kan gå från att ha exponerat ca 15 % av sitt sortiment till 100 %. På sikt så kommer detta självklart generera försäljning. Med Piqqer så äger man som tillverkare innehållet och kan säkerställa er position och aktivitet på marknaden.

Även om återförsäljaren har branschens bästa MF-avdelning samt en riktigt skarp försäljningsorganisation, så når en tillverkare endast 15–20% av den potentiella marknaden med sina produkter. D.v.s. upp till 80 % av potentialen försvinner p.g.a. olika anledningar. Detta är dock fullt naturligt då det självklart finns begränsningar i nuvarande form av kundbearbetning. Det är en marginell skillnad på utfallet om man använder 2 eller 5 återförsäljare.

Generellt så bidrar en tillverkare med ett marknadsföringsstöd på ca 2–5% av återförsäljarens omsättning. Detta är självklart generöst, men väldigt svårt att mäta utfallet på. I vissa fall så hänvisas man som tillverkare till en webbshop eller en årlig katalog.

Pris är många gånger en viktig faktor, men den kommer faktiskt först på 4–5 plats i valet av en återförsäljare. De mjuka värdena spelar en mycket större roll när man gör valet. Kvalité, leveransprecision, support, RMA-hantering och kompetens kommer nästan alltid före pris. Om man vet med sig att man som tillverkare ligger något högre i pris än sina konkurrenter så måste man självklart vara duktig på att förmedla varför det råder en prisskillnad. Det gör man lättast genom att enbart förmedla korrekt fakta och trycka på grundläggande krav. Är produkterna medicinklassade, CE-märkning, ISO, studier m.m. Det är därför viktigt att man utnyttjar sin egen marknadsavdelning som vet hur era produkter måste profileras för att särskilja er. Återigen, detta jobb är redan gjort.

Utmaningar idag:

• Begränsad potential.
  • Ej valbara.
  • Höga driftskostnader för marknadsföring, CMR, Affärssystem m.m.

Piqqers lösning:

• Återförsäljaren kan presentera sitt erbjudande till hela marknaden vid vilken tidpunkt som helst. Oavsett storlek eller marknadsföringsbudget.
  • Ökad chans att bli utvald 24/7
  • Förenklad och förkortad försäljningsprocess.
  • Lägre försäljningskostnader och förmåga att vara närvarande vid rätt tidpunkt i inköpsprocessen.
  • Optimera verksamheten baserat på feedback i realtid från kunder och betyg.

• Nya produkter, tjänster

• upphandling