Ambassadörer besökte Martinsons

Den 29 april fick Martinsons celebert besök av 34 ambassadörer och diplomater från hela världen som under två dagar rest runt i Västerbotten.
– Det var otroligt intressant att besöka Martinsons. Som kanadensare ligger skogen mig varmt om hjärtat och därför var det extra spännande att besöka ett träförädlingsföretag av den här storleken, säger Kanadas ambassadör i Sverige, Kenneth Macartney.

Varje år anordnar Utrikesdepartementet besök i något av Sveriges län för de ambassadörer som är stationerade här. I det län som väljs handplockas också ett par företag som får representera länets näringsliv. I år föll valet på Västerbotten och Martinsons var ett av de företag som fick besök av de 34 ambassadörerna och diplomaterna från bland annat USA, Kenya och Australien.

– Det är ju väldigt hedrande att få besök av den här gruppen eftersom de inte gör så många företagsbesök. I deras uppgifter som ambassadörer ingår ju att förmedla kontakter mellan företag i de olika länderna, så kanske kan det innebära nya spännande samarbeten på sikt, säger Olov Martinson, produktionschef på Martinsons.

Precis som i Sverige är skogen en av de viktigaste naturtillgångarna i Kanada. För Kenneth Macartney, Kanadas ambassadör i Sverige, blev besöket på Martinsons därför lite extra intressant. Han och de övriga besökarna fick bland annat se exempel på industriellt byggda flerbostadshus, läktare, hallar och broar i trä.

– Jag är väldigt imponerad av Martinsons och deras höga teknologiska nivå.  Vi fick även se deras limträproduktion, något som jag tyckte var mycket spännande. Kanada och Sverige har ju en hel del gemensamma nämnare och även om vi är lite av konkurrenter när det gäller trä så tror jag att möjligheterna till samarbete är goda, säger Kenneth Macartney.

Olov Martinson, produktionschef
e-post: olov.martinson@martinsons.se