Framgångsrik höst för Martinsons

Efter att ha drabbats av fjolårets konjunkturnedgång råder nu ljusare tider hos Martinsons. Bokslutet för de tre senaste månaderna visar att företagets resultat följer en tuff budget. Hög efterfrågan på framförallt sågade trävaror men även hallar, hus och broar byggda i trä är bakgrunden till framgången.

– Både jag och våra anställda är glada över att resultatet var så starkt. Återhämtningen efter lågkonjunkturen har påbörjats men vi skall vara ödmjuka i det fortsatta arbetet eftersom marknaden är bräcklig. Vi har naturligtvis också hjälp av den svaga kronan som påverkat resultatet positivt. Våra kollegor i Finland anser nog med all rätt att vi är valutadopade, säger Lars Martinson, koncernchef, Martinsons.

Det starka resultatet betyder också att personalen kommer att få dela på 1,1 miljoner kronor i enlighet med företagets vinstdelningssystem. För en heltidsanställd innebär det 2 300 kronor extra med decemberlönen.

– Personalen är en förutsättning för framgången och ska naturligtvis gynnas när det går bra. Jag tycker att det känns särskilt roligt med tanke på att det inte är mer än ett år sedan vi kämpade i motvind, säger Lars Martinson.

Martinsons drabbades precis som många andra företag av den konjunkturnedgång som följde efter finanskrisen. Företaget tvingades då varsla personal för första gången i sin historia. Många av de som varslades har nu kunnat återanställas och investeringarna i ett nytt justerverk och nya virkestorkar gör att företaget står rustat för årets 25-procentiga ökning av produktionen.

– Våra såglinjer håller absolut högsta klass, liksom våra möjligheter att prefabricera stomsystem och byggelement för byggnader och broar. Vi har i våra många projekt bevisat att vi arbetar tidseffektivt och med hög kvalitet. Dessutom ger vår erfarenhet och det helhetsansvar vi kan ta i projekt en hög trovärdighet hos beställare, säger Lars Martinson.

Några av de byggprojekt som färdigställts under hösten är det åtta våningar höga passivhuset i kvarteret Portvakten i Växjö, Sveriges första parkeringshus i trä, i kvarteret Ekorren i Skellefteå, och en 122 meter lång vägbro i Iggesund.

Lars Martinson, koncernchef
Mob: 070–666 07 12
e-post: lars.martinson@martinsons.se

Martinsons är en av Sveriges största familjeägda träförädlingsindustrier. Koncernen har idag cirka 430 anställda och en årsomsättning på 1,3 miljarder kronor. Sågverksanläggningarna i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer träprodukter till kunder i Norden, Europa och Asien. Förutom en omfattande produktion av sågade trävaror är Martinsons Sveriges största producent av limträ, samt ledande i Norden inom träbroar och byggsystem i massivträ. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten. www.martinsons.se