Loftgångar för återanvändning i studentbostäder

Martinsons levererar loftgångar i KL-trä till totalt tio flervåningshus med studentlägenheter. Bostäderna, som byggs i Björksätra utanför Stockholm, har en bygglovstid på maximalt 15 år och Martinsons har därför konstruerat loftgångarna så att de ska kunna återanvändas.

Loftgångarna kommer att platsbyggas och består av plattor i KL-trä klädda med gummiduk och trätrall. Totalt kommer 300 m3 KL-trä och 100 m3 limträ att användas i projektet. Bygglovet för studentbostäderna är i nuläget skrivet på 10 år men kan förlängas ytterligare fem år. Eftersom det är osäkert vad som kommer att hända med husen sedan har Martinsons konstruerat loftgångarna så att de enkelt kan demonteras och återvändas.

– Vi vill inte att de ska förstöras om husen måste tas ner. Med bra underhåll kan de mycket väl användas någon annanstans i framtiden, säger Kim Grönnevik, försäljningsingenjör på Martinsons Entreprenad.

DAP Stockholm har ritat husen och arkitekten Fabian Pyk berättar att de fick upp ögonen för Martinsons i samband med Folkhems projekt i Strandparken i Sundbyberg, som är Stockholmsområdets första åttavåningshus i trä. I det projektet konstruerar och levererar Martinsons stommen till alla fyra byggnader.

– Martinsons är väldigt välrenommerade och när vi kontaktade dem fick vi väldigt bra respons. Eftersom inredningen i studentbostäderna går i naturträ passade Martinsons loftgångar perfekt in i bilden, säger Fabian Pyk.

Studentlägenheterna är på 18 kvadratmeter vardera och byggs för utländska studenter. Byggstarten inleds redan i februari och kommer att bli mycket snabb – de tio husen kommer att uppföras i omgångar, där varje fyravåningshus byggs på tre till fyra veckor.

KL-trä är en flerskiktsträskiva med vartannat skikt korslagt, vilket skapar en formstabil byggkomponent med hög bärighet i förhållande till sin egen vikt.

Kim Grönnevik, försäljningsingenjör

Fabian Pyk, arkitekt