Martinsons förstärker styrelsen med Björn Sprängare

Träförädlingsföretaget Martinsons förstärker sin styrelse med välmeriterade Björn Sprängare, vars karriär bland annat innefattat positioner som koncernchef i Trygg-Hansa och Modo samt uppdraget som styrelseordförande i LKAB. Med rekryteringen av Sprängare tar Martinsons, som investerat för närmare en halv miljard under den senaste femårsperioden, ett steg som förstärker positionen som en av Sveriges ledande träförädlingsindustrier.

Investerings– och innovationsviljan som kännetecknar företaget är något som tilltalar Björn Sprängare:

– Martinsons djärva investeringar har kombinerats med ett starkt lönsamhetsfokus. De har visat att de har ett starkt intresse att bygga företaget och det hedrar familjen. Det är entreprenörsanda då den är som allra bäst.

Idag säljer Martinsons sågade och hyvlade trävaror till hela världen och konstruerar broar, hus och hallar i trä. Bland många projekt som färdigställts på senare tid märks bland annat Sveriges första passivhus byggda i trä som byggts i kvarteret Portvakten i Växjö, Sveriges största innebandyhall i Varberg och den 123 meter långa träbro som leder till Holmens verk i Iggesund.

– Martinsons är främst ett kunskapsföretag. Den kompetens som byggts upp i företaget genom generationerna är inget som görs på en eller två händer. De var tidigt ute och byggde element av limträ och kan nu skapa byggelement och komponenter för att producera broar och hus. Det är kunskap som är svår att tillägna sig, menar Björn Sprängare.

Med erfarenheter från näringslivet som sträcker sig över fem decennier är Björn Sprängare en perfekt partner och tillgång i styrelsearbetet, menar Lars Martinson, koncernchef hos Martinsons:

– Med sin kompetens och erfarenhet är jag övertygad om att Björn kommer att bli en stor tillgång. Han känner till branschen och har följt vårt företag under lång tid. Vi är mycket glada och stolta över att Björn valde att acceptera ett styrelseuppdrag hos oss, kommenterar Lars Martinson.

• trygg-hansa
  • björn sprängare