Martinsons och Umehem bakom Umeås första sjuvåningshus i trä

Till sommaren kommer Umeås första sjuvåningshus i trä att stå klart. Huset kommer att hysa både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Källaren och den första våningen har en betongstomme medan de övriga våningarna har stommar och bjälklag av KL- och limträ som Martinsons projekterat och levererat. Eftersom merparten av husets delar är prefabricerade har byggprocessen gått snabbt.

– När man lagt ett bjälklag i trä är det bara att fortsätta. Är betong inblandat blir det svårare eftersom det är lång torktid och man måste flytspackla innan golvläggning. Eftersom det mesta är prefabricerat snabbas byggprocessen på ordentligt, säger Tobias Dahlgren, projekteringsingenjör på Martinsons.

Det sju våningar höga trähuset är det andra i raden som Martinsons genomför tillsammans med byggherren Umehem. Det första rörde en tre våningar hög påbyggnad på ett befintligt hus i korsningen Skolgatan/Magasingatan i Umeå och stod klart för ungefär ett år sedan. De båda husen kommer att dockas ihop och tillsammans skapa ett komplex på sammanlagt 9000 kvadratmeter där både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kommer att finnas.

En av de viktigaste faktorerna för Umehems val av trä när det gäller det nya sjuvåningshuset var de goda miljövärden som trä har där kollagringseffekter och energiåtervinningsmöjligheter gör att klimatpåverkan är positiv eller försumbart negativ.

Tobias Dahlgren, projekteringsingenjör
e-post: tobias.dahlgren@martinsons.se

• byggsystem
  • umehem
  • trähusindustri
  • kl-trä
  • limträ
  • umeå

Martinsons är en av Sveriges största familjeägda träförädlingsindustrier. Koncernen har idag cirka 420 anställda och en årsomsättning på 1,3 miljarder kronor. Sågverksanläggningarna i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer träprodukter till kunder i Norden, Europa och Asien. Förutom en omfattande produktion av sågade trävaror är Martinsons Sveriges största producent av limträ, samt ledande i Norden inom träbroar och byggsystem i KL-trä. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten.