Martinsons på stark frammarsch i Norge

Martinsons KL-träväggar och limträstomme gör succé i Norge. Efter askungesagan med Snekkeriet har intresset att bygga industrilokaler i massivträ ökat kraftigt, och nu tror bolaget att allt fler svenska byggherrar kommer att upptäcka byggsystemets fördelar.

– Det finns jättemycket att göra inom det området, säger Daniel Wiklund, försäljningsingenjör KL-trä, på Martinsons.

På den svenska marknaden är KL-trä, alltså korslimmat trä, relativt nytt. Först när Martinsons år 2003 inledde tillverkningen av KL-trä och utvecklade ett eget stomsystem kring detta blev det tillgängligt på den svenska marknaden.

Men i bland annat Österrike och Norge har KL-trä länge varit väl integrerat i byggbranschen.

– De använder sig av tradition mer av synligt trä än vi gör i Sverige, säger Daniel Wiklund som kan konstatera att Norrmännen följaktligen har kommit längre med KL-träets möjligheter.

Ett känt inhemskt exempel är Snekkeriet, trädetaljstillverkaren vars lokaler brann ner till grunden hösten 2010. Med en snäv budget och en brådskande tidplan stod det snabbt klart att det krävdes ett rejält nytänk om företaget skulle resa sig ur askan.

Och det lyckades. Nästan på dagen ett år efter branden stod Snekkeriets nya lokaler på plats. Norges största industribyggnad helt byggd i trä hade sett ljuset. Martinsons levererade materialet via sittt norska säljbolag Splitkon.

Och att Snekkeriet skulle brinna ner igen är inte troligt.

– Nej, den är väldigt motståndskraftig mot eld, säger Daniel Wiklund som lovordar byggnaden.

– Den tar begreppet industribyggnad till en helt ny nivå och är ett bra exempel på de möjligheter som skapas när man arbetar med dessa material funktionellt och estetiskt.

Byggnaden har väckt uppmärksamhet och Snekkeriet har fått ta emot mängder av besök intresserade av miljö, akustik och design, men även av bygg- och driftskostnader.

– Det är väldigt ovanligt att industribyggnader byggs i trä. I normala fall används betong och stål. Men enligt byggherren blev det billigare att bygga i trä än med något annat material. De kunde bland annat halvera monteringskostnaden av elinstallationer eftersom trä är väldigt lättarbetat, säger Knut-Arne Johansen, säljansvarig på Splitkon.

Knut-Arne Johansen märker en ökad efterfrågan på industribyggnader i KL-trä och det finns ett antal snarlika projekt i planeringsstadiet. Samtidigt levererar man för fullt till olika större byggen. Senast i raden är Coops nya stormarknad i Bodö.

– Efterfrågan på både väggar och golv i massivträ är stort i Norge. Det hör samman med ett ökat tryck från myndigheter att använda mer trä. Det skonar miljön.

Enligt Daniel Wiklund bör vi se en ökad användning av KL-trä i nya sammanhang även i Sverige.

– Det ingår i de flesta av våra offerter för större projekt. Allt fler märker fördelarna. Nu handlar det att öka kunskapen och att bryta gamla vanor.

Daniel Wiklund, försäljningsingenjör, KL-trä

E-post: daniel.wiklund@martinsons.se