Martinsons prydde ”snyggaste arenan”

När du i sommar bänkar dig framför tv:n för att titta på Dam-EM i fotboll, bör du kika extra noga under de landskamper som sänds från Växjö. För där, i hjärtat av de småländska skogarna, har en av Nordens modernaste arenor prytts med 2 700 kvadratmeter västerbottnisk limträpanel från Martinsons.

– Många gör bedömningen att det är den snyggaste arenan i Sverige, säger Marcus Sjöholm, kommunikationsansvarig vid Östers IF.

Myresjöhus arena, eller ”Myran” som den kallas i folkmun, ligger i den så kallade Arenastaden i Växjö där en mängd andra nybyggda idrottsplatser är lokaliserade.

I normala fall är den hemvist åt allsvenska fotbollslaget Östers IF. I sommar får den emellertid Europas blickar på sig när Dam-EM arrangeras i Sverige. Tre gruppspelsmatcher, bland annat med mesta Europamästarna Tyskland, och en kvartsfinal kommer att spelas där.

Marcus Sjöholm tippar att både spelare och publik kommer att trivas där.

– Alla älskar den! Kenny Pavey, vårt nyförvärv från AIK, säger att det är de absolut bästa faciliteterna i Sverige. Det gäller både på och utanför själva planen.

Byggandet av Myresjöhus arena inleddes 31 mars 2011 när Lars-Åke Lagrell, dåvarande ordförande i Svenska Fotbollsförbundet, tog det första spadtaget. Den officiella invigningen skedde ett drygt år senare, 1 september 2012.

Arenan är en renodlad fotbollsarena med plats för 12 000 åskådare.

– Det var lätt att ta till sig en ny arena. Den tidigare var ett klassiskt 60-talsbygge med öststatskänsla. Nu har vi en fantastiskt vacker arena, inte minst på grund av limträpanelen som är det första besökaren ser.

Marcus Sjöholm är förvisso partisk, men han får ett visst stöd av läsare och journalister på StadiumDB, en sajt som håller nitisk koll på alla världens arenor (jo, det finns bevisligen människor jorden runt som har arenor som sitt främsta intresse). I fjol nominerade de ”Myran” till Årets Arena med följande motivering:

”Dess fasad är inte är täckt med upplysta luftkuddar, dess innandöme är inget ’fågelbo’, men det är faktiskt en riktigt distinkt arena ändå. Täckt med träfasad, byggd med trästommar och dessutom inredd i trä, blir den riktigt snygg där den står i ett fritidsområde. Förlåt vår jämförelse med IKEA, men vi menar det på ett bra sätt: Det är enkelt och mysigt …”

Fakta om Myresjöhus Arena

Publikkapacitet: 12 000 åskådare, varav 10 000 sittande.

Underlag: Naturgräs.

Plats: Arenastaden, Växjö.

Entréer: 4. Restauranger: 2. Pubar: 2. Loger: 16. Konferensrum: 2. Toaletter: 144. Rullstolsplatser: 20. Spelyta: 105x68. Innerplansyta: 120x80. Total markyta: 22 000 kvm.

Byggkostnad: Cirka 200 miljoner kronor.

Ytterpanel: 2 700 kvm västerbottniskt limträ.

Lars Källströmer

Försäljningschef, byggprodukter