Martinsons startar sågverksutbildning

Martinsons startar tillsammans med Norra Timber en träindustrilärlingsutbildning i höst. Utbildningen, som går under Vux:s flagg, ger goda möjligheter till arbete för de sju antagna lärlingarna.
– Vi ser det som en del i ett första steg att skapa en kompetensförsörjningsmodell till våra sågverk, säger Anton Holmström, personalchef på Martinsons.

Med start 1 september och fram till 19 december kommer sju lärlingar att växelvis lägga sin tid på sågverken och i skolbänken. Träindustrilärlingsutbildningen bygger på cirka 70 procent praktik, men en dag i veckan befinner sig lärlingarna på Kaplanskolan för teoretiska pass.

Det är Martinsons som tagit initiativet till utbildningen. De kommer också att ta emot fem av de sju lärlingarna till sågverken i Bygdsiljum och Kroksjön. Övriga lärlingar kommer att vistas hos Norra Timber i Kåge.
– Det finns inga sågverksutbildningar i dag, och vi ser detta som ett bra sätt att säkra kompetensen, säger Anton Holmström.

Enligt Ellinor Berglund, samordnare på Vux, är utbildningen en win-win-situation för företagen och lärlingarna.
– Företagen får möjlighet att skola in nya personer som i sin tur får en chans att visa framfötterna, säger hon och fortsätter:
– Man startar inte en lärlingsutbildning om det inte finns ett branschbehov. Vår erfarenhet är dessutom att om eleven visar sig duktig ökar chanserna till jobb.

Höstens träindustrilärlingsutbildning är ett pilotprojekt men såväl företagen som utbildningssamordnaren tror på en fortsättning.
– Vi ska naturligtvis utvärdera, men vår bedömning är att den vilar på en bra grund, säger Ellinor Berglund.

Att döma av antalet sökande blir det inga bekymmer att fylla platserna framöver.
– Det är roligt. Vad som gör det extra kul är att andelen kvinnliga sökanden är förhållandevis hög. Tre av lärlingarna som börjar i höst är kvinnor, säger Ellinor Berglund.

Anton Holmström, personalchef
e-post: anton.holmstrom@martinsons.se