Patentsökt idé ökar konkurrenskraft hos fackverk i trä

Martinsons har sökt europeiskt patent för en ny metod som gör fackverk i trä ännu mer kostnadseffektiva, utan att den tekniska prestandan sänks.– Det handlar om en idé som jag haft en tid och som kollegor och kunder uppmanat oss att söka patent för, säger Greger Lindgren, teknisk chef hos Martinsons.Idén är skyddad under ansökningstiden och ett svar från Patent- och registreringsverket väntas inom ett halvår.Med den nya metoden att konstruera fackverken tas kapaciteten hos alla ingående delar tillvara på ett bättre sätt, genom att de krafter som verkar bland annat på knutpunkterna förändras.

– Vi har testat idén på oberoende experter, som bekräftat att det fungerar som vi tänkt. Innan vi vet hur ansökan faller ut kan vi tyvärr inte berätta exakt hur det funkar, men i korthet handlar det om att vi hushåller med alla ingående material på ett bättre sätt, samtidigt som vi behåller en hög prestanda, säger Greger.

Det nya konstruktionssättet har goda förutsättningar att bli efterfrågat av många kunder.

– Vi vill naturligtvis erbjuda dem en så smart och kostnadseffektiv stomme som möjligt, säger Mikael Lindberg, vd på Martinsons Byggsystem. Han fortsätter:

– För oss innebär det att tänka hållbarhet i alla delar av processen och där är sättet vi konstruerar på självklart en viktig del.

Den första stomme som konstrueras med den nya metoden är till Holmens kontor på Europas största sågverk i Braviken, dit Martinsons tidigare levererat stommar till flera byggnader.

– Det känns suveränt att vi kan knyta ihop leveransen till dem genom att göra verklighet av en helt ny idé från våra egna konstruktörer, säger Mikael.

På bilden: Greger Lindgren.

Greger Lindgren, teknisk chef

Mikael Lindberg, vd Byggsystem