Piteå väljer trä till nya läktare på LF Arena

Sedan UEFA:s nya regler för läktare trädde i kraft har Martinsons märkt ett växande intresse från klubbar och kommuner att bygga i trä. Senast i raden är LF Arena i Piteå som under hösten kommer att bygga nya läktarsektioner i limträ.

LF Arena i Piteå är senast i raden av kommuner och klubbar som valt Martinsons för att konstruera och leverera läktare i enlighet med UEFA:s nya regler. Arenan är hemmaplan åt Piteå IF som spelar i Damallsvenskan och leveransen omfattar ca 100 m3 limträ som ska resultera i 400 sittplatser och 150 ståplatser. Såväl balkar och pelare som själva planstegen kommer att tillverkas av limträ.

– Trä kändes som det bästa alternativet både ur ett miljömässigt och estetiskt perspektiv. LF Arena är en liten arena och vi tror att trä kommer att öka den intima och hemtrevliga känslan ännu mer. Dessutom är trä ett väldigt bra material ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Jenny Axelsson, avdelningschef på Fritidsförvaltningen i Piteå kommun.

UEFA:s nya arenaregler infördes 2009 och innebär att klubbar i Allsvenskan ska ha minst 3000 sittplatser under tak och att klubbar i Superettan och Damallsvenskan ska ha minst 1000 dito. Sedan reglerna trädde i kraft har Martinsons märkt ett ökande intresse för att bygga i trä. I dagsläget har Martinsons byggt både arenor och läktare av större och mindre slag i bland annat Åtvidaberg, Hudiksvall, Umeå och Skellefteå.

– Många klubbar har ju relativt små resurser. Att välja läktare i trä ger prisvärda, miljövänliga och dessutom lättmonterade läktare. Vi har dessutom utvecklat ett smart och kostnadseffektivt koncept för byggandet, berättar Joakim Gustafsson, försäljningsingenjör med ansvar för läktare på Martinsons.

Arbetet med de nya läktarna på LF Arena i Piteå kommer att inledas i oktober. Under vintern kommer bygget att läggas på is för att sedan färdigställas lagom till säsongen drar igång i vår.

Joakim Gustafsson, Försäljningsingenjör KL-trä läktare
e-post: joakim.gustafsson@martinsons.se

Jenny Axelsson
Avdelningschef Fritid, Piteå kommun
e-post: jenny.axelsson@pitea.se

• limträ
  • läktare
  • piteå
  • träläktare

Martinsons är en av Sveriges största familjeägda träförädlingsindustrier. Koncernen har idag cirka 420 anställda och en årsomsättning på 1,3 miljarder kronor. Sågverksanläggningarna i Bygdsiljum, Kroksjön och Hällnäs framställer träprodukter till kunder i Norden, Europa och Asien. Förutom en omfattande produktion av sågade trävaror är Martinsons Sveriges största producent av limträ, samt ledande i Norden inom träbroar och byggsystem i KL-trä. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten.