Trä för trevligare atmosfär och uttryck

Nyligen levererade Martinsons KL-trä och limträ till tre företags- och lättare industrilokaler i Ältabergs verksamhetsområde i Nacka söder om Stockholm. Husen byggs av Smedsudden Fastigheter och enligt ägaren Viking Nordin föll valet på trä eftersom det är lättare att underhålla, mer miljövänligt och dessutom ger hus med trevligare atmosfär och uttryck.

I juni gick leveransen av 465 m3 KL-trä i form av väggar, bjälklag och innerväggar och 77 m3 limträ till Smedsuddens Fastigheter. Monteringen har inletts i dagarna och om allt går enligt planerna ska de första hyresgästerna flytta in i november.

Smedsudden Fastigheter och Martinsons har samarbetat ett antal år och under åren blivit väl bekanta med varandras sätt att arbeta. Smedsudden bygger koncepthus och valde tidigare ofta sandwich-element med ett ytskikt av stålplåt och en kärna av stenull. Men under de senaste åren har alltmer gått över till trä.

– Ofta bygger vi kontors- och lättare industrifastigheter som ligger i gränslandet mellan bostad och industri. Då passar trä väldigt bra eftersom det ger hus med ett trevligare uttryck och atmosfär. Plåt är svårare att underhålla och ser snabbt bedagat ut. Miljöaspekten är givetvis också enormt viktig, säger Viking Nordin, ägare av Smedsuddens Fastigheter.

Daniel Wiklund, försäljningsingenjör på Martinsons, säger att Smedsuddens sätt att bygga och tänka runt trä kommer att resultera i både fina och gedigna hus.

– Fasadskivorna i KL-trä är en del av den bärande limträstommen och fungerar som en stabiliserande faktor i konstruktionen. Husen kommer dessutom att smälta in fint i omgivningen, säger Daniel Wiklund, försäljningsingenjör på Martinsons.

Daniel Wiklund, Försäljningsingenjör KL-trä
e-post: daniel.wiklund@martinsons.se