25-åring på MaskinExpo: engcon firar med Silver Edition

Sedan starten 1990 har engcon gått från att vara ett enmansföretag till att bli ett världsledande företag för tiltrotatorer. Det ger sprider silverglans på årets MaskinExpo, där engcon firar jubileet med storsäljaren EC219 i Silver Edition.

Jubilaren engcon firar sina 25 år med flera evenemang och nya erbjudanden. Vanligtvis är alla engcons produkter lackerade i en tydlig gul färg. Nu görs ett undantag för en begränsad serie, Silver Edition, av den populära tiltrotatorn EC219, som därmed lackas i silver.

– Vi gillar att utmana branschen med våra produkter. Med silverfärgad tiltrotator får kunden en grävmaskin som sticker ut, säger Stig Engström, grundare och huvudägare i engcon.

Det var 1990 som Stig Engström lämnade företaget Noreco, där han först kommit i kontakt med ett snurrande och vippande redskapsfäste. Han flyttade hem till Lidsjöberg, grundade engcon och började utveckla och förbättra tiltrotatorn hemma i garaget. Under de första åren skedde utvecklingen i liten skala. I slutet av 1993 såldes den första tiltrotatorn, en EC20.

Redan från start hade dock Stig Engström varit övertygad om tiltrotatorns internationella potential och 1998 presenterades produkten på den internationella mässan Bauma i Tyskland.

Idag är engcon en världsledande teknikkoncern med egna företag runtom i Europa och distributörer och återförsäljare i hela världen. Stig Engström har erhållit en rad fina utmärkelser för ett gott och föredömligt företagande och utsågs 2009 till Maratongasell av Dagens Industri. Företaget omsätter i år cirka 600 miljoner kronor och har 165 anställda.

– Jag är oerhört stolt över den internationella och innovativa koncern som vi har byggt under de här 25 åren. Men även om vi nu passerar en viktig milstolpe i vår historia är vi bara i början på vår resa, säger Stig Engström.

EC219 Silver Edition finns nu tillgänglig i en numrerad jubileumsutgåva. Den säljs tillsammans med det smarta styrsystemet DC2. I specialerbjudandet ingår även en smartphone och en redskapscheck på  5 000 kronor.

Sten Strömgren, kommunikationsansvarig
engcon
sten.stromgren@engcon.se
www.engcon.com/sweden

• tiltrotator

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se