Atlas Copcos prisbelönade LT-stampar visas på MaskinExpo

Internationella iF Product Design Award 2015 går till Atlas Copcos LT 6005-stampserie. Den prestigefulla utmärkelsen har i över 60 år varit ett bevis på utmärkt design och enastående designarbete. Atlas Copco ställer ut de prisbelönade LT-stamparna på årets MaskinExpo, den 28-30 maj.

Atlas Copcos nya LT-stampar är konstruerade för packning där det är ont om plats. Stamparna är ett resultat av både forskning och återkoppling från användarna.

– En grundlig forskningsinsats och ett nära samarbete mellan FoU och vårt industridesignteam är framgångsfaktorer bakom de nya LT-stamparna, säger Fredrik Hägglund, Manager Technical Development Light Compaction Equipment.

– Genom ett starkt fokus på användarna har vi kunnat förbättra maskinens balans och gjort den otroligt lätthanterlig, tillägger han.

En av de viktigaste förbättringarna är den nättare konstruktionen. Sikten ärbetydligt förbättrad, med följden att operatören behöver luta sig 50 procent mindre åt sidan för att se stampens hela fot. Dessutom har användarens greppyta gjorts 300 procent större för ge bättre kontroll.

Ökad säkerhet, lägre vikt, hög packningseffektivitet, och god ergonomi är andra användarvänliga aspekter som juryn imponerats av.

– Enkel service är högprioriterat för våra kunder. Med den nya konstruktionen har vi lyckats tillgodose deras höga förväntningar. Även om det är en ära att tilldelas iF Product Design Award är den största glädjen att vi kan erbjuda våra kunder en riktigt bra produkt, avslutar Fredrik Hägglund.

Se videon om Atlas Copcos LT-stampar här.

Tomas Ulander, Business Line Manager
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
tomas.ulander@se.atlascopco.com
www.atlascopco.se

• packningsutrustning
  • stampar
  • stamp

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se