Bogserad väghyvel visar bredd på MaskinExpo

YstaMaskiner utökar sortimentet av väghyvlar och vägsladdar. Det sker med YVB 240, en bogserad väghyvel med en arbetsbredd på 2,4 meter. Sedan tidigare finns det en väghyvel med en arbetsbredd på 2,0 meter i YVB-serien. Nyheten presenteras av YstaMaskiner på årets MaskinExpo, den 18-20 maj 2017.

Den bogserade väghyveln YVB 240 kopplas baktill i traktorns trepunktsfäste eller bakom lastmaskin via ett specialdrag.

– Skärvinkeln justeras hydrauliskt och individuellt på respektive bakhjul, som är stora och kraftiga, via två enkelverkande hydrauluttag, förklarar Andreas Andersson på YstaMaskiner AB.

Väghyveln är varmgalvaniserad och har tre skär, där de två främsta är utrustade med tandade skär och det bakre har släta skär. Dragbommen kan mekaniskt sidoförskjutas 20 centimeter för att kunna nå längre ut i vägkanten om behovet finns.Trafikbelysning och fyra betongvikter är standard. Väghyvelns vikt är 1 100 kg.

Som extrautrustning kan väghyveln fås med strängspridare och en sådan kan alltid eftermonteras. Med strängspridare monterad blir den totala längden sex meter. Strängspridaren regleras hydrauliskt via ett enkelverkande hydrauluttag.

Andreas Andersson
YstaMaskiner AB
Tel 0411-139 53, 076-540 37 70
andreas.andersson@ystamaskiner.se
www.ystamaskiner.se
www.facebook.com/YstaMaskiner

• vägunderhåll
  • väghyvel
  • vägsladd

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 18-20 maj 2017.