CW-hyveln vinner matchen mot ogräset

Att hålla undan ogräset på grusgångar, grusplaner och skogsbilvägar är en ständig och tuff match. I varje fall fram till nu, när Cwex AB lanserar egenutvecklade CW-hyveln. Placeringen på pallgafflar ger god uppsikt över redskapet och gör det enkelt att komma åt i hörn och liknande. CV-hyveln fungerar lika bra när den körs framåt som bakåt. Premiärvisningen sker på MaskinExpo, den 23–25 maj.

Cwex har under två års tid utvecklat en mekanisk väghyvel, som fått namnet CW-hyveln. Den är utvecklad för användning överallt där det växer in gräs på befintligt grus.

– Placeringen på pallgafflar gör att CW-hyveln fungerar lika bra på jordbrukstraktor som på hjullastare. Vid monteringen flyttas gafflarna, så att hyveln går lite utanför traktorns hjulspår, berättar innovatören och företagaren Leif Westman.

Arbetsbredden på 2 200 millimeter ger en stor arbetsyta. Luckringen och rensningen av gruset sker med 46 skär i Hardox. Materialet samlas i ett utrymme innan den fördelas ut där ojämnheter har uppstått, exempelvis potthål och andra ojämnheter. Bakdelen på hyveln är gjord så att materialet trycks till och åter blir till en jämn yta .

Vid körning framåt flyttas materialet två centimeter åt vänster, vilket bidrar till en bra bombering av vägkroppen .

Sveriges största plantskola, i SCA:s regi och belägen i Timrå, har varit med i testningen av CW-hyveln. Resultatet blev till sådan belåtenhet att plantskolan sedan köpte ett exemplar.

Leif Westman och Peter Westman
Cwex AB
Tel: 070–365 53 59, 070–336 05 20
info@cwprodukter.se
www.cwprodukter.se

• parkförvaltning
  • vägunderhåll
  • cwex
  • cw-hyveln
  • väghyvel
  • ogräsbekämpning

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.