Mässproffs möter marknaden på MaskinExpo

Stockholm belönas i vår med två entreprenadmässor. En enastående lönsam affär, tycker mässproffset Möre Maskiner som dubblerar sitt upplägg, visar samma maskiner på två mässor inom loppet av en dryg vecka och räknar med att möta hela branschen.
Med kort tid mellan vårens entreprenadmässor får maskinbranschen nya möjligheter att ta ställning till. Fokus på gamla kunder, nya kunder eller både och?

Hans Svensson, VD på Möre Maskiner, ställer inom loppet av en dryg vecka ut på två entreprenadmässor i Stockholmsområdet. Allt enligt Hans Svensson ledord - ekonomiskt, effektivt och lönsamt.

- När vi tar upp tunga maskiner till huvudstaden vill vi få ut maximalt av fraktkostnaden. Eftersom vi kan nå i princip ”alla” i branschen på en och en halv vecka är vi med på två mässor och börjar med att visa maskinerna på välbesökta MaskinExpo.

En av branschens mest rutinerade utställare
Möre Maskiner är ett väletablerat varumärke med bred kundgrupp.
- Jag vill se om två mässor i Stockholm kan attrahera olika typer av kunder och ställer därför ut på båda. Om vi möter våra gamla kunder på den ena mässan kan vi kanske hitta nya, eller locka över konkurrenternas kunder, på den andra, säger Hans Svensson.

Möre Maskiner kommer, som alltid, att ha en välfylld monter på MaskinExpo. Granne med Scanlaser på entrégatan visar de nya maskiner som multiredskapsbärare, självgående trimmer, grävaggregat, traktorer, stendumper, vedprocessor och gräsklippare.

- Vi vill visa vår bredd samtidigt som vi tänker ha några riktigt fina mässerbjudanden, lovar Hans Svensson.

Möre Maskiner är en av branschens mest rutinerade mässutställare. De medverkar årligen på 20-25 branschmässor över hela Europa. Hans Svensson har blivit något av en proffsutställare och vet snabbt om en mässa fungerar eller inte.

- Viktigt för oss är att möta riktiga kunder på mässan. Att många tittar förbi och säger ”Hej” i montern, det räcker inte.

Möre Maskiner har skapat ett system där de mäter antal utdelade broschyrer. Då de konsekvent bara delar ut broschyrer till besökare som visar ett genuint intresse för deras maskiner, menar Hans Svensson att det blir en rättvis jämförelse mellan olika mässor och han kan snabbt bedöma om en mässa är lönsam eller ej.

- Här tittar nog den sparsamme smålänningen i mig fram. Det är alltid trevligt att träffa folk, men vi ställer ut på MaskinExpo för att göra affärer!

• möre maskiner

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, 10 minuter från Arlanda, den 26-28 maj 2016.