Fynda på MaskinExpo: Toveks auktionerar Volvo och CAT

Nätauktion på mässan är en av årets nyheter på MaskinExpo. Den 26-28 maj fyller Toveks Auktioner montern med begagnade maskiner från kända märken.

– Det ger goda chanser att köpa dyra märken billigt, lovar auktionsfirmans VD Martin Tovek.

Toveks Auktioner flyttar ut nätet till MaskinExpo, fyller 600 kvadratmeter med begagnade maskiner från stora märken och säljer dem till små priser.

– Vi tar med 20-25 begagnade maskiner i alla storlekar till MaskinExpo. Besökarna kan granska och provköra dem innan de lägger bud på hemsidan, säger Martin Tovek.

Auktionsföretaget visar alla typer av maskiner i montern.

– Det blir en salig blandning med allt från grävmaskiner och hjullastare från Volvo och CAT till mindre objekt från många olika tillverkare.

Maskinerna finns uppställda i Toveks monter under de tre mässdagarna och auktionen äger rum på lördagen. Budgivning sker på Toveks hemsida där det finns bilder och beskrivning på alla objekten. Själva upplägget är enkelt, folk gillar att fynda och på årets MaskinExpo ska besökarna kunna köpa ”dyra märken billigt”.

– Vi hoppas att MaskinExpo blir en riktig folkfest där många passar på att provköra maskiner, lägga bud och göra riktigt bra köp!

Martin Tovek har varit med och sett hur auktionsvärlden förändras.

– För några år sedan var alla våra auktioner ”live”, idag sker de allra flesta på nätet.

Toveks Auktioner säljer årligen 55 000 – 70 000 objekt på nätet och deras auktionssida har 75 000 – 100 000 unika besökare varje vecka.

– Just nu har vi Maskinbörsen öppen för budgivning. Bara den auktionen har den senaste veckan haft 200 000 visningar!

Även om Toveks tar med sig en hel del maskiner till MaskinExpo välkomnar företaget andra utställare att höra av sig och ta egna objekt till auktionen. Många har nog inte testat nätauktioner och det kan vara ett bra sätt för dem att få extra uppmärksamhet.

– Det vore ju väldigt roligt att få hjälpa någon att sälja ett av sina ”skrytobjekt”. Att sälja unika maskiner är alltid någonting speciellt, säger Martin Tovek.

Martin Tovek
Toveks Auktioner AB

martin@tovek.se

• volvo
  • cat
  • maskinauktion
  • tovek

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.