Hatz 4H50TIC – nu även som installationsfärdig "Open Power Unit"

För att möta den starka efterfrågan på en installationsfärdig ”plug & play”-lösning erbjuder nu Hatz den nya vattenkylda 55 kW motorn 4H50TIC som en "Open Power Unit" – OPU. Motorn sätter en ny standard i sin klass när det gäller motoreffekt i förhållande till vikt och bränsleförbrukning. Lanseringen sker på MaskinExpo, den 22–24 maj.

OPU inkluderar fabriksmonterad gummiupphängd kylare med intercooler, tillhörande slangar och kablage. I OPU leveransomfång ingår även löst levererat luftfilter, bränslematarpump och bränsleförfilter samt som tillval en instrumentbox.

Mångsidig och miljövänlig

Under utvecklingen av OPU har dess breda användningsområde varit i fokus. De huvudsakliga tillämpningsområdena för 4H50TIC OPU är främst arbetsmaskiner såsom hydrauliska hissar, hydraulaggregat, skogsmaskiner, borriggar och stationära applikationer såsom pumpar och generatorer. Motorns kylare är dimensionerad för ett temperaturområde på upp till 46°C.

Hatz 4H50TIC i sitt OPU utförande uppfyller de stränga avgaskrav för steg IIIB inom EU samt EPA Tier4 final i USA. Båda utsläppsnormerna har uppnåtts utan användning av dieselpartikelfilter (DPF). Avgasefterbehandlingen består endast av en dieseloxidationskatalysator (DOC). Utöver lagstadgade krav kan man efter kundens behov, till exempel i städer med högre miljöprofil, konfigurera OPU med en extern DPF.

Kompakta mått

Förutom ett flexibelt användningsområde kännetecknas OPU även av grundmotorns höga effekt/viktförhållande, (55kW/173kg) som återspeglas i den kompletta enheten. Med sina 255 kg väger hela enheten endast 82 kg mer än grundmotorn. Dessutom tillåter dimensionerna med 807 x 699 x 935 mm (L x B x H) en flexibel installationsförutsättning även i begränsade utrymmen.

Serieproduktionen startade i januari 2014. Motorn, som utvecklats enligt en ny banbrytande ”down-sizing”-strategi, utmärker sig genom att vara robust såväl som enkel och funktionell. Med tvåventilsteknik i kombination med en blockmonterad kamaxel och underhållsfria hydrauliska lyftare, uppnår motorn låga interna friktionsvärden. Dessutom ger det generöst tilltagna oljetråget och oljefiltret en serviceintervall på hela 500 timmar.

Attila Galatz
Tel 08–500 666 88, 0709–94 74 59
attila.galatz@swedmotor.se
www.swedmotor.se

• open power unit
  • opu
  • dieselmotor
  • motor

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 22–24 maj 2014.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.