Hydrauliska lyftoket Humlan visar tidsvinster på MaskinExpo

De sista små justeringarna vid montage av exempelvis prefabricerade väggelement är ofta tidskrävande. Med det hydrauliska lyftoket Humlan ges möjligheter att väsentligt reducera monteringstiden, i många fall med upp till 30 procent. Humlan, som vidareutvecklats avseende både hydraulik och fjärrstyrning, visas på årets MaskinExpo av uthyrningsföretaget Inomec.

Lyftoket Humlan är försett med batteridriven hydraulik och har två kolvar som kan sänkas ned 400 millimeter. Manövreringen sker med fjärrstyrning, vilket gör det både enkelt och säkert att justera betongblocken till rätt position. Normalt räcker en laddning till två till tre dagars användning.

– Det här är en produkt som passar mycket bra in i vårat övriga sortiment, konstaterar Daniel Strömberg på Inomec, som är Nordens största uthyrare av lyftutrustning.

– Byggandet med prefabelement ökar kraftigt. Samtidigt ökar kraven på precision när modulerna blir mer kompletta med förmonterade detaljer som till exempel fönster.

Lyftokets radiostyrda hydraulcylindrar klarar precisionsjustering av byggelement, moduler och andra tyngre objekt med vikter upp till 18 ton.

Tekniska data
Total vikt: 445 kg
Höjd: 1 549 mm
Bredd: 2 023 mm
Djup (med utfällda ben): 1 084 mm

Daniel Strömberg
Inomec AB
daniel@inomec.se
www.inomec.se

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.