Kompakt och skogsanpassad grävmaskin från Hitachi

Att använda en grävmaskin  inom skogs- och virkesindustrin ställer särskilda krav. På årets MaskinExpo, den 22–24 maj, presenterar Delvator en skogsanpassad grävmaskin från Hitachi, optimerad för framkomlighet, säkerhet och prestanda.

Hitachi ZX135USL-5B Forest är en av Hitachis två skogsanpassade grävmaskiner, den andre modellen är ZX225USL-5B Forest. Forest-modellen är en 15-tons grävmaskin som erbjuder kraftfull prestanda i ett kompakt format. Maskinen byggs i Japan och baseras på den populära standardmodellen ZX135US-5B.

Även om likheter finns med standardmaskinen så är skillnaderna stora. Den skogsanpassade maskinen har 595 mm markfrigång och mellanrummet mellan överdel och undervagn har utökats. Detta medför att maskinen kan ta sig fram i oländig terräng och djupa vattendrag där en standardmaskin hade fastnat.

Undervagnen är kraftigare och ger ett robust intryck. Utöver förstärkningar har Hitachi även monterat underrullar med dubbel fläns istället för standard överrullar för att förhindra att larvbanden krängs av i besvärlig terräng.

Även överdelen har anpassats för tuffare tag. Underplåtarna är tjockare och förarhytten är förbered för skyddsgaller. Vindrutan är laminerad, rak och fast monterad. Maskinens konstruktion medför att stabiliteten ökar och därmed även lyftkapaciteten.

Miljömotorn med partikelfilter har 98 hästkrafter och uppfyller miljösteg 3B. Det är samma motor som i standardmaskinen ZX135US-5B. Även hydraulsystem och aggregat delas med standardmaskinen, med undantag för tillägg av förstärkningar.

Maskinen passar ypperligt för dikning, skogsbilväg, plantering, virkeshantering med mera både i och utanför skogen.

Henrik Ivansson
Delvator AB
Tel 0413-692 14, 0767-66 61 51
henrik.ivansson@delvator.se
www.delvator.se

• maskinleverantörerna
  • grävmaskin
  • skogsgrävmaskin

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 22–24 maj 2014.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.