Lysande siffror för MaskinExpo: Nyhetsrekord drog storpublik till Nordens största entreprenadmässa

Nyheter i mängd drog storpublik till MaskinExpo på STOXA.

22 000 besökare provkörde maskiner, handlade och såg nyheter från 400 utställare.

Besökarna var nöjda med mässan, utställare rapporterar rekordförsäljning och arrangören har "en bra känsla i kroppen" inför MaskinExpo 2016.

Mer än 22 000 besökare och 400 utställare på MaskinExpo 2015.
- Hade inte regnet kommit på lördagen hade vi nog nått målet på 25 000 besökare, säger Carina Tegelberg på MaskinExpo.

De nya testområdena, ATV- och lastbilsbanorna samt området för grävdemo var några av årets nyheter och de verkar ha fallit i god jord.

- Absolut, vi fick nyss ett meddelande från ATV-gänget att 350 personer provkörde fyrhjulingar under mässan. Mercedes var också helnöjda, de hade 500 provkörningar och fick ta hit två extra lastbilar för att hinna med alla som ville köra den två kilometer långa testbanan.

Maten, ett spännande kapitel på stora evenemang som MaskinExpo, blev i år en riktig fullträff. På en ny uteservering vid fontänerna i Brodammen kunde besökarna äta buffé samtidigt som den sällsynta svarthuvade skäggdoppingen ruvade i en vassrugge.

133 nyheter med Tigon och Tatra i topp
404 utställare och 22.185 besökare, årets siffror ser lysande ut för MaskinExpo.

Solen lyste också torsdag och fredag, men efter lunch på lördagen kom det befarade regnet.
- Torsdag och fredag hade vi fler besökare än de dagarna förra året. Hade inte väderleksutsikterna sett så dystra ut, tror jag att vi nått upp i de 25 000 besökare vi hoppats på.

Ovanligt många nyheter, 133 stycken, visades på mässan. Det var stort intresse för den tjeckiska terränglastbilen Tatra, för OneDigs maskinkontrollsystem och så publikmagneten, Huddigs konceptmaskin, baserad på fullhybridteknologin ”Tigon Technology ”.

- Vi hade väldigt många besökare i montern, både kunder, press och andra intresserade, säger Huddigs VD Lars Lindahl.
- Det var många som ställde frågor och som imponerades av alla de produkt- eller prestandafördelar som teknologin medför.
Tigon ger allt från terrängkörningsfördelar, mer tillgänglig effekt, minskad bränsleförbrukning och tystare maskin till minimerade emissionsutsläpp m.m. Genomgående var besökarna positiva till utvecklingen och påpekade att ”detta är framtidens teknik”.
- Vi fick också kommentarer om att det är kul och imponerande att en relativt liten tillverkare som Huddig kan vara först med att presentera en sådan här lösning, säger Lars Lindahl.

En helt ny utställare på årets MaskinExpo var Insemoso, ett nystartat svenskt företag som lanserade en innovation för injektering vid tunnelbyggen.

- Vi hade suveräna dagar på MaskinExpo, säger Insemosos VD Stefan Sandman.
- De som skulle vara där var där och vi hade flera riktigt stora kunder som gick direkt till vår monter. Trafikverket har sagt att ”vi ska pumpa multihål i framtiden” och nu är utrustningen här, vår SWAG är den första som finns.

Efter mässan har det strömmat in positiva kommentarer och tackmail från nöjda utställare och besökare. Mässans marknadschef är också nöjd:

- Vi arrangerar MaskinExpo sedan 1983 och är Nordens största entreprenadmässa. I år hade vi både bra siffror och nöjda utställare, och att mässan gått bra, det visste vi tidigt. Som arrangör utvecklar man "ett sjätte sinne" och årets mässa gav en bra känsla i kroppen, långt innan siffror och kommentarer börjat komma in.

Nu görs en grundlig utvärdering av alla detaljer och samtidigt startar uppladdningen inför MaskinExpo 2016, 26-28 maj på STOXA.

• nordens största entreprenadmässa
  • stoxa

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se