Markvibrator MV504 – en produktiv tuffing från Chicago Pneumatic

En markvibrator måste göra ett fullgott jobb och klara tuffa vardagar på uthyrnings- och entreprenadföretag. På årets MaskinExpo, den 18-20 maj, visar Matek AB en 500-kilos markvibrator som är perfekt för stora beläggningsarbeten: MV504 från Chicago Pneumatic – ett företag i Atlas Copco-gruppen.

Markvibratorer från Chicago Pneumatic är byggda för att klara vardagsslitaget på uthyrnings- och entreprenadföretag. De passar för packning av lera, grus, jord, asfalt med mera.

– MV504 är vår största framåt- och bakåtgående markvibrator. Den kombinerar styrka och tyngd med hastighet och perfekt packning av sand, grus, makadam och marksten, berättar Ola Randefalk, produktansvarig på Matek AB.

Hastighet och packningsdjup på MV504 regleras steglöst. Arbetsriktning växlas enkelt genom att föra styrspaken framåt eller bakåt. Detta ger smidig och snabb drift samt hjälper föraren att uppnå rätt packningsnivå. MV504 kan även utrustas med packningsindikator för perfekt kontroll på packningen, vilket sparar tid och ger ett optimalt resultat.

Gjord för långa arbetspass
Markvibrator MV504 är välbalanserad och handtagen är vibrationsdämpade. Detta sammantaget bidrar till ett väldigt lågt H/A-värde på endast 2,5 m/s2.

– Det låga H/A-värdet gör det möjligt att arbeta mer än åtta timmar utan risker för föraren, uppger Ola Randefalk.

Markvibratorn är gjord för tuff behandling och motorn är väl skyddad av en stabil ram. Bottenplattan är tillverkad av Hardox 400 stål. Ett nykonstruerat slagsystem gör att MV504 slår mer likt en stamp, vilket ger bättre framkomlighet framförallt på blött underlag.

Dieselmotor med elstart
MV504 har en kraftfull och driftsäker Hatz Z-dieselmotor med elstart. Hatz Z-motorer är bland annat utrustade med extra system för perfekt balansering av motorn. Det ger ytterligare reducering av vibrationer i stativet och upp till handtagen för bättre komfort och ergonomi.

Markvibrator MV504 är servicevänlig och den robusta konstruktionen ger låg underhållskostnad och lång livslängd.

– Vi kommer också att visa upp en serie Markvibratorer från 52 kg. Maskinerna är slitstarka och lättmanövrerade, bottenplattan är tillverkad av Hardox 400 stål för extra lång livslängd, tillägger Ola Randefalk.

Matek AB är återförsäljare för Chicago Pneumatics markvibratorer i Sverige.

Ola Randefalk, produktansvarig
Matek AB
Tel 0411- 22 27 71, 070-318 37 70
ola.randefalk@matek.se
www.matek.se

• beläggningsarbete
  • vibroplatta
  • markvibrator

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 18-20 maj 2017.