Ny tiltrotator med grip för grävmaskiner upp till fyra ton

Under våren har engcon presenterat den sjätte tiltrotatorn i generation 2-serien. Nytillskottet heter EC204 och är optimerad för grävmaskiner på 2-4 ton. En av de stora nyheterna som skiljer EC204 från föregångaren EC02B är att den nya modellen kan utrustas med integrerad grip, alternativt extra hydraulfunktion. EC204 premiärvisas på MaskinExpo, den 28-30 maj.

– EC204 är en produkt som direkt kan härledas till kundönskemål som senare förverkligats i en färdig produkt, berättar Martin Engström, affärsutvecklare på engcon.

Martin Engström berättar att i de Nordiska länderna är det lika vanligt med tiltrotator på de mindre maskinerna som det är på de lite större modellerna. Många av kunderna som han och övriga på engcon haft kontakt med under de senaste åren har efterlyst en något kraftigare modell än EC02B, som på sikt kommer ersättas med EC204.

EC204 har 45 graders tiltvinkel och kan med fördel utrustas med engcons proportionella styrsystem DC2, för steglös styrning med högsta precision och fjärrsupport via mobilnätet. För maximal säkerhet sitter det som standard lasthållningsventiler på tiltcylindern.

Försäljningsstart på de nordiska marknaderna beräknas till hösten 2015, följt av början av 2016 på övriga länder.

Sten Strömgren, kommunikationsansvarig
engcon
sten.stromgren@engcon.se
www.engcon.com

• tiltrotator
  • grävmaskin
  • grävmaskinstillbehör

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se