​Nytt motorpaket visar produktivitet och miljönytta på MaskinExpo

En mängd smarta detaljer och en miljöanpassad Cat-motor på 129 kW. Det är utmärkande för motorpaket Craft W17 från Cranab Slagkraft. Motorpaketet är framtaget för att optimera förarkomfort, produktivitet och miljöhänsyn vid vägröjning. Lanseringen sker på MaskinExpo den 28-30 maj.

Craft W17 är ersättaren till framgångsrika Craft 601. Motorpaketet används på hjullastare med Slagkrafts kranar, som har en räckvidd upp till 8,5 meter. Allt från motor till förarmiljö har moderniserats.

Några av de större nyheterna är den miljöanpassade Cat-motorn på 129 kW (175 hk), elektronisk motorstyrning, större bränsletank (200 liter), rostfri hydrauloljetank, mer riktad arbetsbelysning, ny joystick för styrning och ny större och mer överskådlig touch-display för motorövervakning samt funktioner för de olika inställningsmöjligheterna. Till det kommer en mängd andra detaljer, exempelvis fler luckor som förenklar åtkomst vid serviceåtgärder.

– Den rostfria hydraultanken säkerställer hög renlighet i hydrauloljan, vilket ger högre driftsäkerhet och längre livslängd på hydraulkomponenterna, säger Håkan Bergh, marknadschef för Slagkraft-produkter.

Kraftfull skapelse

Utvecklingen av Craft W17 tog sikte på de tuffare miljökraven, men arbetet blev mer omfattande än så. Det fanns ett antal idéer som Cranab Slagkraft ville förverkliga.

– Vi beslöt att göra en grundlig genomgång av hela produkten och nu står vi här med en ny kraftfull skapelse, där användarvänlighet och smarta detaljer hjälper föraren, konstaterar Håkan Bergh.

Testkörd i rekordvärme

Hela den rekordvarma sommaren 2014 testkördes Craft W17 av en entreprenör som hade uppdrag längs vägarna i Norrland.

– Det gav ett kvitto på att W17 håller jämn arbetstemperatur, trots hög yttertemperatur och tuffa arbetsförhållanden, säger konstruktören Tomasz Kut på Cranab Slagkraft.

Håkan Bergh understryker att driftsäkerheten är A och O.

– Vi vet att våra kunder har många tuffa uppdrag under en relativt kort säsong. Maskinen går i många timmar, ibland dygnet runt, och då gäller det att grejerna är robusta och håller måttet.

Stor vikt har därför lagts vid servicevänlighet och hög kvalitet i valet av ingående komponenter – allt för att säkerställa högsta möjliga driftsäkerhet.

Anpassas till varje kund

Hela maskinlösningen med motorpaket, kran och olika typer av slagor anpassas till respektive kund.

– Vi kommer alltid ut till kunden vid leverans och hjälper till med installation, handhavande och säkerhetsgenomgång. Nära kontakt med kunderna är bra både för oss och dem, framhåller Håkan Bergh.

Håkan Bergh
Cranab Slagkraft
hakan.bergh@slagkraft.se
www.cranab.se

• anläggningsmaskiner
  • motorpaket
  • vägröjning
  • slaga

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se