Patenterat fäste förenar skopa med gafflar

Markplanerarna i Norden AB, Minab, har utvecklat ett fäste kallat NordicMultiLift. Det patenterade fästet gör det möjligt att enkelt förse skopan med gafflar, vilket breddar användningen, ökar produktiviteten och ger vinster i både arbetstid, maskintid och bränsleförbrukning. Minab visar den patenterade lösningen på årets MaskinExpo, den 26-28 maj.

Idén till Minabs uppfinning kom under ett uppdrag då en av företagets maskiner i hög grad hade en servicefunktion på en byggarbetsplats.

– Det blev många vändor med material. Vi insåg att mer mångsidig utrustning skulle ge stora besparingar i alla led. Gafflar på skopan ger en värdefull kombinationslösning. Att dessutom fritt kunna montera gafflarna på önskad bredd ger ytterligare fördelar. Ibland är det värdefullt att ha extra långt mellan gafflarna, exempelvis vid transport av en häck med långa rör, säger innovatören Erik Svensson.

– Kombinationslösningen ger också mindre materialåtgång jämfört med vanliga pallgafflar, vilket håller nere materialförbrukningen och sänker kostnaden.

Fästet låser gafflarna mot skärstålets bakre kant. Produktutvecklingen pågår alltjämt för att ytterligare förfina konstruktionen avseende säkerhet och användning. Därför är det en prototyp som företaget tar med sig till MaskinExpo.

– Mässan ger oss möjligheter att komma i direktkontakt med ett stort antal entreprenörer och maskinförare som jobbar med markarbeten och på byggarbetsplatser. Det ser vi som ett värdefullt tillfälle att visa på möjligheterna med NordicMultiLift och få del av synpunkter, säger Erik Svensson, som ser fram emot dagarna på MaskinExpo i slutet av maj.

Erik Svensson
Markplanerarna i Norden AB
svensson.erikorebro@gmail.com

• planeringsskopa
  • pallgafflar
  • gafflar
  • tillbehör
  • redskap

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.