Power Tools borrar djupare med Hycons hydrauldrivna verktyg

Årets MaskinExpo, den 28-30 maj, laddas med hydrauldrivna verktyg som levererar mer kraft och gör det med väsentligt lägre bränsleförbrukning jämfört med tryckluftsdrivna verktyg. Det är Power Tools som lanserar Hycons hela sortiment av kraftfulla proffsverktyg och hydraulaggregat på den svenska marknaden.

Power Tools har sedan hösten 2014 varit återförsäljare för Hycons hydrauldrivna bergborrmaskiner och med hydraulaggregat. Responsen från kunderna blev väldigt positiv. Hycons hydrauldrivna bergborrmaskin, med tre borrlägen och en inbyggd kompressor som blåser borrhålet rent från borrkax, blev snabbt en succé.

– Vi är väldigt glada över att nu kunna erbjuda hela utbudet av hydraulverktyg från det danska företaget Hycon. Under MaskinExpo visar vi hela bredden, berättar Magnus Ehn på Power Tools.

Hycon tillverkar även andra verktyg för hydrauldrift, exempelvis betong-stenkapar, pumpar och hydraulhammare.

– Fördelen med hydrauldrivna verktyg är många. Verktygen kan anslutas direkt till uttaget på grävmaskiner, traktorer, lastbilar, med mera. Ett annat alternativ är att ansluta verktygen till bensin- eller eldrivna hydraulaggregat, som finns i olika storlekar. Samma hydraulaggregat kan användas som kraftkälla till flera verktyg, förklarar Magnus Ehn.

De hydrauldrivna verktygen är utmärkta val utifrån både prestanda och driftsekonomi.

– Ett hydraulaggregat på nio hästkrafter motsvarar en fullstor luftkompressor i kapacitet, men bränsleåtgången är 85 procent mindre. Hydraulaggregatets storlek är inte större än att man får in det i en kombi.

En annan fördel med hydrauldrivna verktyg är att de inte är känsliga för väta. Det fungerar till och med att arbeta med dem under vatten.

Magnus Ehn

• verktyg
  • tillbehör
  • redskap

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se