Premiär på MaskinExpo för ny hjullastare från Swekip

I januari 2015 gick startskottet för ett nytt utvecklingsprojekt där Swekip tillsammans med ingenjörer i Kina konstruerat och tillverkat en Europa-anpassad hjullastare i det stadigt växande segmentet av mellanstora lastmaskiner. Det har resulterat i 6-tonnaren CRX3080. Premiären blir på årets MaskinExpo, den 26-28 maj.

Hjullastaren CRX3080 har en lyftkapacitet på tre ton och har en tjänstevikt på 5 875 kg.

– Fokus har varit hållbarhet, funktion, arbetsmiljö och pris, säger Niklas Bergström på Swekip Sweden AB.

Serieproduktionen har inletts. Första året är prognosen att tillverka 5 000 enheter. Av dessa är 100 ämnade för den svenska marknaden, där Swekip Sweden AB står för försäljningen.

Niclas Bergström
Swekip Sweden AB
Tel 090-77 71 00, 090-77 19 77
niclas.bergstrom@swekip.se
www.swekip.se

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.