Strålande sol över MaskinExpo på STOXA: Fler besökare och många affärer på största entreprenadmässan

Tillförsikt, framtidstro och strålande försäljning! MaskinExpo lockade 21 642 besökare (+13 procent) och utställare rapporterade rekordförsäljning.
Nya utställare var nöjda med premiären och rutinerade utställare pratar om "Bästa mässan någonsin".
Allt från gigantiska maskiner och kranar till små mätinstrument och trailers bytte ägare när Nordens största entreprenadmässa firade FackFolkFest.

MaskinExpo-väder. Vad är det med mässan på STOXA som gör att solen alltid skiner? Dagen innan mässan öppnade drabbades STOXA av ett oannonserat skyfall. 20 mm iskallt regn vräkte ner över mässområdet på knappt en timme. När mässan öppnade strålade solen från en klarblå himmel och de utlovade 25 graderna slogs med råge. Under hela mässan slösade solen värme över 350 utställare och 21 642 besökare - 13 procent fler besökare än förra året!
- Vilka fantastiska dagar det blev, säger mässans marknadschef Carina Tegelberg. Idag tisdag, tre dagar efter mässans stängning, blåser kalla vindar och termometern visar +7,5 grader. Det känns helt overkligt!
Efter mässan kommer mängder av mail och på bloggar och Facebook-flöden är det många som lämnar positiva kommentarer om årets MaskinExpo.
- Trevligt, varmt och vänligt är vanliga kommentarer, säger Carina Tegelberg. Det är roligt att höra, och ännu roligare är att många rapporterar så god försäljning. En utställare sade redan första mässdagen att han skulle bli rejält förvånad om han inte sålde för minst 10 miljoner.

Många affärer på mässan
Nya utställare som John Deere och Peters Skogsmaskiner säger sig vara nöjda med sin premiär på mässan, medan rutinerade utställare som Scanlaser och Novatron pratar om "Bästa MaskinExpo någonsin". Abelco rapporterar en favorit i repris.
- Björn Johansson köpte den första maskinen av Abelco på MaskinExpo 2004, berättar VD Mikael Andersson. Idag, 10 år senare på MaskinExpo 2014, köpte han mässans första, och största Abelcomaskin - en 15 tons hjulgrävare!
I Liebherrs monter såldes snabbt en av Alfabs stora mobilkranar och Trailerbutiken, hade 13 minuter efter mässans öppning, redan 2 intressenter på sina vagnar. Företagets VD Henrik Hettinger rapporterar strålande försäjning under mässan.
- Wow jag har aldrig varit med om något liknande, vid flera tillfällen hann jag inte ens hjälpa alla människor! Blev många sålda vagnar direkt i montern och många intresserade som ska höra av sig efter mässan, säger Henrik Hettinger.
- Men framförallt fick jag på MaskinExpo kontakt med stora intressenter, som var intresserade av samarbete, samt nya återförsäljare i Sverige!
Många kommenterade den positiva stämningen när de gick runt på mässan i år. Tillförsikten och framtidstron är tillbaka, kunderna på hugget och alla är på väg åt samma håll. Framåt!
MaskinExpo 2014 var den första mässan för företagets nye VD, Göran Carlsson. Tillsammans med en delvis ny organisation fick han för första gången se mässan i verkligheten.
- Jag var beredd på att det skulle vara stort, men hade inte förstått att det var fullt så här stort, säger Göran Carlsson. Det här har varit väldigt roliga dagar. Att gå runt och prata med utställare och se den kommers som var på mässan gav otroligt mycket energi och jag har redan börjat planera för nya, stora evenemang på STOXA.

Kortare mässlinga uppskattad förändring
Inför årets mässa har MaskinExpo genomfört en del förändringar. "Gör om slingan så det blir kortare att gå", var ett uttalat önskemål från utställarna och besökarna förra året.
- Vår uppfattning är att de flesta uppskattade det komprimerade mässområdet, säger Carina Tegelberg, så det känns självklart att jobba vidare på det. Nu skickar vi ut enkäter för att ta reda på vad våra utställare och besökare verkligen tycker om årets arrangemang.
- Redan nu har många utställare hört av sig för att boka om sin plats till nästa mässa och vi har också fått frågor från helt nya företag som vill var med om FackFolkFesten. Fantastiskt rolig inledning på sommaren tycker vi.
Nästa stora evenemang på STOXA blir Motorhistorisk Marknad 25-26 juli. Det är tidningen Klassiker som tillsammans med Motorhistoriskt Sällskap arrangerar den 48:e motorhistoriska marknaden och flyttar den till STOXA. Finparkering för historiska bilar, korandet av "Vackraste Vraket", klubbmontrar, MHS klassikerparad och bakluckeloppis utlovas.

• stoxa
  • nordens största entreprenadmässa

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se