Tatras Phoenix Euro 6 har Sverigepremiär på MaskinExpo

Våren 2015 introducerade Cordestam Maskin lastbilsmärket Tatra på den Svenska marknaden. Under premiärvisningen på MaskinExpo demokördes det flitigt på testbanan. Då var det en Tatra av modell Phoenix Euro 5 i 8X8 utförande med 30 tons nyttolast. I år är det premiär för nya Tatra Phoenix 8X8 Euro 6.

På fjolårets MaskinExpo drog Cordestam Maskins monter storpublik och det var många som tog tillfället i akt att provköra Tatra Phoenix. Testbanan gav utmärkta möjligheter att ta del av lastbilens goda terrängegenskaper, som kombineras med hög nyttolast både off-road och på väg. Årets MaskinExpo, den 26-28 maj, ger nya möjligheter att ratta Tatra Phoenix, nu i Euro 6-utförande.

– Tatra Phoenix Euro 6 bygger på samma unika chassi, men har ny hytt och motor. Motorn är Paccar MX-13 på 510 hästkrafter, berättar Robert Cordestam hos generalagenten Cordestam Maskin.

Transmissionen utgörs av en ZF AS-tronic med 16 växlar. Nyttolasten är cirka 30 ton. Flaket från VS-mont har hydraulisk baklucka och rymmer 18 kubikmeter.

Robert Cordestam
Cordestam Maskin AB
Tel 0660-49 09 52, 070-300 43 25
robert@cordestam.se
www.cordestam.se

• dumperbil
  • dumper
  • anläggningsbil
  • lastbil

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk.
Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 26-28 maj 2016.