Tiltrotatorer anpassas för ePS – engcon Positioning System

Under sommaren 2015 blir det möjligt att utrusta engcons tiltrotatormodeller från EC209 och uppåt med ePS – engcon Positioning System. Därmed tar företaget ytterligare ett steg in framtiden, genom att anpassa sina produkter för den senaste tekniken inom grävsystem/maskinstyrning. Premiären sker på MaskinExpo, den 28-30 maj.

Med ePS ökar grävmaskinernas effektivitet och precision avsevärt. Styrsystemet är optimerat för engcons smarta styrsystem DC2, där kablaget för grävsystemet integreras med kablaget för DC2, men är också ”öppet”. Det innebär att ePS även går att montera på grävmaskiner med andra styrsystem.

– Vår strategi är att vi alltid strävar efter att göra vår produkter så ”öppna” som möjligt och därmed ger vi våra kunder stora valmöjligheter då de ska välja sina produkter berättar Roberth Jonsson, projektledare för utvecklingen av ePS.

Detta bekräftas ytterligare då Roberth Jonsson berättar att ePS är möjlig att montera på engcons alla tiltrotatorer, oavsett nya eller gamla generationen.

– Det är samma här, vi tvingar inte kunderna att välja någon speciell modell för att grävsystemet ska fungera. Kunden kan välja vilken engcon-modell som helst, fortsätter Roberth Jonsson.

ePS tar helt bort behovet av så kallad traditionell utsättning. Via en display i hytten ser föraren den exakta ytan som ska schaktas. Denna kontroll över att exakt rätt mängd schaktmassor grävs ur ger många vinster:

• Tid
  • Minskad bränsleförbrukning
  • Minskat maskin och redskaps-slitage
  • Spar tid för övriga enheter, exempelvis lastbil/dumper som kör bort schaktmassorna.
  • Mindre återställning med minskade volymer av återfyllnadsmaterial.
  • Anpassat för styrsystemet DC2, men möjlig att montera på andra styrsystem

På de nordiska marknaderna inleds försäljningen direkt efter MaskinExpo. Under hösten lanseras systemet på de utomnordiska marknaderna.

Sten Strömgren, kommunikationsansvarig
engcon
sten.stromgren@engcon.se
www.engcon.com

• Entreprenadfrågor, maskiner

• gps
  • positionering
  • skopa
  • tiltrotator
  • maskinstyrning
  • grävsystem
  • grävmaskiner

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 28–30 maj 2015.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 08–512 937 00, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se