Tvåliters turbodiesel från Hatz sätter ny standard på MaskinExpo

Med en nyutvecklad tvåliters vätskekyld turbodiesel sätter Hatz 4H50TIC ny standard gällande bränsleekonomi, prestanda och tillförlitlighet i sin klass. Världsnyheten presenteras av SwedMotor på årets MaskinExpo, Nordens största maskinmässa.

Den nya motorn som utökar Hatz motorportfölj är utrustad med Bosch common rail insprutningssystem, turbo och extern avgasrecirkulation (EGR). På samma sätt som alla Hatz motorer får den nya motorn också ett antal tekniska finesser vilket leder till att motorn blir den mest kompakta i sin klass och med lägre bränsleförbrukning än sina konkurrenter.

Kort om motorns utvecklingsarbete:
Vid utvecklingen av 4H50TIC, var målet var att hålla ner motorns dimensioner och vikt i kombination med att behålla en hög prestanda och låga avgasemissionsvärden. Resultatet blev en turboladdad tvåliters motor som uppnår en maximal effekt på 55,4 kW och med en vikt om 173kg är den marknadsledande i denna effektklass.

Motorn uppfyller också de strikta avgasemissionsgränserna enligt 97/68/EC Steg IIIB samt, EPA Tier 4 final utan partikelfilter (DPF).

Motorns vevhus är tillverkat av gjutjärn, cylindertoppen och ventilkåpan av gjuten aluminium och oljetråget av stål. Alla delar är optimerade med avseende på vikt och funktion. En konservativ men samtidigt också innovativ motorkonstruktion har kombinerats för att skapa en motor med en lång livslängd. 4H50TIC är utrustad med två ventiler per cylinder som medför en robust och enkel konstruktion. Trots några termodynamiska nackdelar som en tvåventilsteknik skapar, jämfört med multiventilsteknik, i en dieselmotor uppnås ändå avgasemissionsvärden som väsentligt understiger ställda gränsvärden i 97/68/EC Steg IIIB samt EPA Tier 4 final. Detta främst med hjälp av en optimerad kolvgeometri och bränsleinsprutnings-teknologi.

För de övriga väsentliga ingående delarna i motorn som bränsleinsprutning, vevhus, vevaxel, kamaxel, EGR ventil, katalysator (DOC) och sensorer, har företaget valt premiumprodukter från välrenommerade leverantörer från Tyskland.

Bosch common rail system för låg bränsleförbrukning
En av de viktigaste faktorer som bidrar till motorns extraordinära effekt/vikt och dimension är Bosch Off-Highway common rail-system med 1800 bar – ett system som för första gången används i en industridieselmotor. När det gäller bränsleeffektivitet, sätter den nya motorn en standard med en specifikbränsleförbrukning om 210 g/kWh. Den låga bränsleförbrukningen uppnås dessutom vid ett brett last- och varvtalsområde.

Sammantaget gör detta Hatz 4H50TIC till den mest effektiva motorn i klassen 37-56 kW.

Förbränningsteknik och turboladdare
För att minska den termiska belastningen orsakad av avgasåtercirkulationen har ett antal innovativa åtgärder utformats. Som till exempel, de heta avgaserna kyls i två steg innan de når EGR ventilen. Detta skyddar ventilen mot termiska skador och sotning. Ytterligare ett optimerat EGR blandningsmunstycke används, vilket hjälper de återcirkulerade avgaserna att fördelas jämnt med den friska förbränningsluften till alla fyra cylindrar. Tillsammans med den redan nämnda insprutningstekniken kan därför låga emissions värden med endast oxidationskatalysator (DOC) uppnås. Detta till betydligt lägre nivåer än de utsläppsgränser som föreskrivs enligt 97/68/EG och EPA Tier 4 även utan användning av partikelfilter (DPF).

Internfriktion
En annan nyckel till den låga bränsleförbrukningen är motorns inre friktion som optimeras, vilken uppnåddes av den konservativa designen och med hjälp av mycket få rörliga delar, tvåventilstekniken med hydrauliska ventillyftare och med avancerade lagermaterial.

Servicevänlighet
Med ett serviceintervall på 500 timmar, får motorn också poäng när det gäller kundservice. De förlängda intervallerna uppnås på grund av hydraulisk ventiljustering och väl dimensionerade olja – och bränslefilter. Dessutom är motorn utrustad med ett säkerhetssystem som bygger på signalerna från motorns olika sensorer som kan larma alternativt stänga av motorn.

Tekniska data, 4H50TIC

Cylindertal4
Slagvolym, ccm1,952
Ventiler per cylinder2
F effekt, kW/hk

55,4/75,3 vid 2600 min-1
55,4/75,3 vid 2800 min-1

IFN effekt, kW/hk

45,9/62,4 vid 2300 min-1
51,3/69,8 vid 2600 min-1
55/74,8 vid 2800 min-1

Effekt för elverk IFN, kW/hk

28,7/39,0 vid 1500 min-1
36,9/50,2 vid 1800 min-1
48/65,3 vid 3000 min-1

FörbränningDirektinsprutning, turboladdning, laddluftkylning och kyld EGR
InsprutningssystemBosch Common Rail OHW, max. 1800 bar
Kompressionsförhållande17,5:1
Tomgångsvarv, varv/min900
Maxvarvtal obelastad, varv/min3300
Max vridmoment, Nm vid varvtal/min240,0 vid 1600
Vikt, kg173
KylsystemVattenkylning
Lägsta bränsleförbrukning, g/kWh210
AvgasemissionsstegEU 97/68 Steg IIIB, US EPA TIER IV final
AvgasefterbehandlingKatalysator (DOC)

Attila Galatz, produktansvarig
SwedMotor AB
Tel 08-500 666 88, 0709-94 74 59
attila.galatz@swedmotor.se
www.swedmotor.se

• turbodiesel
  • dieselmotor

MaskinExpo har arrangerats i 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 23–25 maj 2013.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.