Utvecklad vindsikt ökar i prestanda och användningområde

Det blev snabbt succé då Norditek introducerade Vindsikt VS1200 på marknaden. Nu har företaget utvecklat den populära vindsikten med ett antal nya tillbehör, som förbättrar både prestanda och användarvänlighet, samtidigt som användningsområdet har utökats. Nya modellen VS1220 presenteras på årets MaskinExpo, den 22–24 maj.

Vindsikt VS1200 blev snabbt populär och ett 40-tal maskiner finns idag ute hos olika kunder. Den används främst för att separera tunga material från lätta, såsom sten från trä eller plast. Maskinen har även sålts för många andra användningsområden, exempelvis för att separera rötter ur betonggrus, plast ur returträ, tung plast från lätt plast, metaller ur fluff, inert från avfall och sten ur bark.

Som tillval kan maskinen nu utrustas med ett två meter långt stjärndäck. Det gör att VS1220 kan sortera ur exempelvis 0–20 millimeters grus ur krossade stubbar, samt särskilja lätt från tungt. Detta medför att vindsikten kan användas som storleks- och densitetseparator. Stativstorleken är dock densamma för att behålla den smidiga transportmöjligheten.

Norditek AB
info@norditek.se
www.norditek.se

• vindsikt
  • stjärnsikt

MaskinExpo har arrangerats i drygt 30 år och är Nordens största maskinmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan arrangeras i samarbete med MaskinLeverantörerna och äger rum på STOXA, 12 km från Arlanda, den 22–24 maj 2014.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, tel. 08–512 937 00, 0706–29 28 27.